ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ "ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ"

Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2015

Εργογραφία - Δημοσιεύσεις Δημητρίου Π. Λυκούδη, Δεκέμβριος 2015.




1. Αγέλαστοι Άνθρωποι, ποιητική συλλογή, Αθήνα 2015, σελ. 215
[σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία της αθήνας]


2. Μια βραδυά στις Καρυές, στο έντυπο περιοδικό Θαλασσοπουλια της Ιεράς Μητροπόλεως Σύρου - Μυκόνου, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος- Νοέμβριος [αναδημοσίευση],


3. Η χαρά της πνευματικότητας μπροστά στον πόνο, στην έντυπη εφημερίδα Κιβωτός της Ορθοδοξίας, Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου, αρ. φύλ. 015, σελ. 13 [αναδημοσίευση],


4. Χριστούγεννα Χριστού, στο έντυπο περιοδικό Αιτωλικός Απόηχος, Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2015, τεύχος 5, σελ. 3-4,


5. Μια φορά και έναν καιρό, όπως παραπάνω, σελ. 8-9 [αναδημοσίευση],


6. Θεολογίας γόνοι αθεολόγητοι, στο έντυπο περιοδικό Αλιεύς, της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας. στο αυτό τεύχος φιλοξενείται και ως δεύτερο άρθρο το παραπάνω, Μια φορά και έναν καιρό,


7. Αφιλοσόφητα Χριστούγεννα, στην ηλεκτρονική εφημερίδα amen.gr


8. Η Ευλογία του Ιορδάνου, στην έντυπη εφημερίδα Κιβωτός της Ορθοδοξίας, αρ. φύλ. 16, σελ. 13.

Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015

"Ετέχθη υμίν σήμερον Σωτήρ"





Δημητρίου Π. Λυκούδη,
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών

Τα ανθρώπινα όντα έχουν πλαστεί «κατ’εικόνα και καθ’ομοίωσιν του Θεού». Αυτό σημαίνει ότι εμείς οι άνθρωποι δεν είμαστε απλά το αποτέλεσμα της κληρονομικότητας μας ή απώτερη κατάληξη ιστορικών διαδικασιών και κοινωνιολογικών διαμορφώσεων. Εμείς οι άνθρωποι, ακριβώς επειδή η θεμελιακή και ουσιαστική μας ιδιότητα εκφράζεται ως η πιο τέλεια δημιουργημένη έκφραση της υπάρξεως και της ζωής του Θεού, Πλαστήκαμε για να γίνουμε «μιμηταί του Θεού»1 και «θείας κοινωνοί φύσεως»2.

"Σαρακοστή Χριστουγέννων" (Ραδιοφωνική εκπομπή)

"Aφιλοσόφητα Χριστούγεννα"





Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη,

Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών

  Φθάσαμε στο όριο να εορτάζουμε Χριστούγεννα μακράν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού! Αγγίξαμε την πλάνη, εγκολπωθήκαμε την απατηλή ψευδαίσθηση, ανδρωθήκαμε σφαλερά και εσφαλμένα στην αδιαντροπιά, στην κοινωνική, και στην ουσία χωρίς περιεχόμενο, συνύπαρξη, στην αμόναχη κοινοτικότητα του ¨μέρους¨, στην ολόφωτη, ένεκα των ημερών, μοναχικότητα του ¨όλου¨. Και είναι αφιλοσόφητα χριστούγεννα γιατί δεν ενέχουν την έννοια και την αρετή της ¨ευδαιμονίας¨, που έστω φιλοσοφικά, έστω γράφω, επιτυγχάνεται σύμφωνα με τις απόψεις του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη στο πλαίσιο της πόλης-κράτους και των πολύπλευρων κοινωνικών σχέσεων[1]. Ούτε φιλοσοφία δεν έχουν, ούτε όριο και φραγμό, ούτε χώρο και χρόνο, ούτε φιλότιμο νοούν, ούτε σε Θεό πιστεύουν! Αφιλοσόφητα Χριστούγεννα δεν εορτάζουν άνθρωποι, αφιλοσόφητα χριστούγεννα δεν σ΄αρμόζει να προσμένεις…!

     Ασφαλώς και αναφέρομαι δευτερευόντως στην έννοια της φιλοσοφίας, καθώς εδώ προσεγγίζω το ήθος με βάση την κυνική διδασκαλία, ως άρνηση δηλαδή κάθε κοινωνικού δεσμού και κοινοτικής σχέσεως! Ε, ναι λοιπόν, συμφωνώ! Γιατί Χριστούγεννα; Πως Χριστούγεννα μακράν του Χριστού, μακράν του ανθρώπου του πεινασμένου και φυλακισμένου, μακράν των ορφανών και αστέγων, μακράν των απελπισμένων και αμετανοούντων; Εάν εορτάζω τέτοια χριστούγεννα πρόδρομος τυγχάνω της γέννησης ουχί του Θεανθρώπου και Λυτρωτού Σωτήρος Χριστού, αλλά ενός ψεύτικου θεού, ανήμπορου, ανθρωποκεντρικού, αβάσταχτου, αδίσταχτου, κάλπικου, μιαρού, αναίσχυντου, αδιάντροπου! «Ιησούς Χριστός γεννάται» ουχί στα κοινωνικά δρώμενα και στις ξέφρενες διασκεδάσεις, ουχί στα ατέρμονα και αδηφάγα  φαγοπότια των ημερών, ουχί στις μεγαλοστομίες και στα ευχολόγια από άμβωνος και μη! Θυμηθείτε τον Διογένη τον Κυνικό και το παράδειγμα του βίου του, που δεν έχανε στιγμή να εξωτερικεύει[πολλές φορές, αλήθεια είναι, με άκομψο τρόπο] την απέχθεια και την περιφρόνησή του προς τον πολιτισμό: «Κάποια μέρα και ενώ έτρωγε το μεσημεριανό του φαγητό στην αγορά, κάποιοι που τόν αντιλήφθηκαν, τόν πείραξαν ως συνήθιζαν: ¨Σκύλε!¨. Εκείνος δε, ατάραχος τούς απάντησε: ¨Σκυλιά είστε εσείς, που στέκεστε γύρω μου, ενώ εγώ τρώω¨»[2].

     Τα αφιλοσόφητα σήμερα χριστούγεννα δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας εκκεντρικός τρόπος άσκησης και προβολής της αδυναμίας του ανθρώπου να συμμετάσχει κοινοτικά και να συμπράξει λειτουργικά μέσα στο ευρύτερο κοινοτικό σύνολο. Πλέον, όχι χριστιανούς ούτε ανθρώπους δεν έχουμε! Λησμονήσαμε καί πνευματικότητα καί ανθρωπιά καί ορθοδοξία καί ορθοπραξία καί την ύπαρξή μας την ίδια και αναζητούμε μάταια ¨καθρέπτη¨ στο σκοτάδι να αποκρύψει εντέχνως την ασχήμια μας! «Ιδού ο άνθρωπος κατά τον Πλάτωνα» ανεφώνησε ο Διογένης εισερχόμενος στην Ακαδημία κρατώντας ένα μαδημένο κοτόπουλο και προσπαθώντας να γελοιοποιήσει τον πλατωνικό ορισμό του ανθρώπου ως «ζώου απτέρου δίποδος». Ιδού λοιπόν ο σημερινός άνθρωπος στο λυκαυγές του 21ου  αιώνος, που καταδέχεται να ασχημονεί εις βάρος του εαυτού του και να κομπορρημονεί πως εορτάζει χριστούγεννα μεταξύ των ανθρώπων! Σημαίνουν τα σήμαντρα, κτυπούν οι καμπάνες, άνοιξαν οι εκκλησιές και οι άνθρωποι χωρίς Χριστό βαδίζουν, χριστούγεννα καμώνονται πως ζουν, απόκληροι φαντάζουν πως υπάρχουν! «Ιδού οι άνθρωποι κατά τον Πλάτωνα λοιπόν, ιδού τα ζώα του αιώνος τούτου του απατεώνος».

     Φιλοσοφημένα δε χριστούγεννα είναι προδρομικά αληθινά Χριστούγεννα, καθώς προηγείται ο άνθρωπος ως βάση και έπεται ο πνευματοφόρος άνθρωπος ως ανά-βαση. Με άλλα λόγια, έχε κατά νου τα λόγια από την μικρή πραγματεία ¨Προς Διόγνητον¨ εάν έβαλες σκοπό, εάν στόχο έκαμνες εφέτος Χριστούγεννα να ζήσεις: «Χριστιανοί…πατρίδας οικούσιν ιδίας, αλλ΄ ως πάροικοι, μετέχουσι πάντων ως πολίται και πάνθ΄ υπομένουσιν ως ξένοι. Πάσα ξένη πατρίς αυτών και πάσα πατρίς ξένη, επί γης διατρίβουσιν, αλλ΄ εν ουρανώ πολιτεύονται…αγαπώσι πάντας και υπό πάντων διώκονται».


Παραπομπές:

1.Βλ. σχ., Ahbel-RappeS. – Kamtekar R., A Companion to Socrates, Blackwell, Οξφόρδη 2006, Γεωργούλη Δ., Ιστορία της Ελληνικής Φιλοσοφίας, εκδ. Παπαδήμα, Αθήνα 2006.

2.Πρβλ., Σκουτερόπουλου Μ., Οι Αρχαίοι Κυνικοί: Αποσπάσματα και Μαρτυρίες, εκδ. Γνώση, Αθήνα 2006.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Δημητρίου Π. Λυκούδη , υπό τον τίτλο "Θεολογίας γόνοι αθεολόγητοι", εκδ. Ηρόδοτος.

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2015

"Eπίσκεψη του συλλόγου "Ο ΄Οσιος Δαβίδ ο εν Ευβοία" στο ορφανοτροφείο θηλέων της Μονής Θεομήτορος Ηλιουπόλεως".





Ανακοινώνω με χαρά στις φίλες και στους φίλους του Συλλόγου μας "Ο Όσιος Δαβίδ ο εν Ευβοία" ότι την Kυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015, και ώρα 18:00, μέλη του Συλλόγου μας και οποιοσδήποτε εκ των φίλων επιθυμεί, θα συναντηθούμε στην Ιερά Μονή Θεομήτορος Άνω Ηλιουπόλεως, Ελ. Βενιζέλου 128[συνέχεια της Κατεχάκη], και Αγίας Λαύρας 10. Έχουμε ήδη συγκεντρώσει όσα απαραίτητα είδη χρειάζονται τα κορίτσια του ορφανοτροφείου, τα οποία και θα γνωρίσουμε απο κοντά!!! Παρακαλώ και πάλι, όποια /όποιος επιθυμεί και θέλει να προσφέρει κάτι , όχι χρήματα αλλά σε είδος[οδοντόβουρτσες, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, παζλ, επιτραπέζια παιχνίδια, χαρτικά είδη...] μπορεί να έλθει σε επαφή τηλ με τις δεσποινίδες Ευαγγελία Χατζηγιαννάκη 6997142526 και Μιράντα Μπετεινάκη 6948345827 και να σπεύσει απο κοινού μαζί μας να προσφέρει όσα και ό,τι αγαπά με τα χέρια του. Καλή δύναμη, πρώτα ο Θεός την Δευτέρα 21/12, στις 18:00. Καλή αντάμωση!

Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2015

Χριστουγεννιάτικη επίσκεψη του συλλόγου: "Ο Όσιος Δαβίδ ο εν Ευβοία"

Αγαπητοί φίλοι και αδελφοί του Συλλόγου Συμπαράστασης αδελφών ο "Όσιος Δαβίδ ο εν Ευβοία",
Όπως είχαμε υποσχεθεί στην αγάπη σας, συνεχίζεται η δραστηριότητα του Συλλόγου μας σχετικά με την επικείμενη εορτή των Χριστουγέννων. Ο Σύλλογος έχει ήδη συγκεντρώσει από τα αποθεματικά του αρκετά είδη που θα παράσχει στο ορφανοτροφείο της Ι. Μονής Θεομήτορος της Ηλιουπόλεως της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Ως μη κερδοσκοπικός Σύλλογος, διά λόγους διαφάνειας, ο Σύλλογός μας δεν δέχεται χρηματικές δωρεές και προσφορές. Όποιος/ όποια επιθυμεί να προσφέρει σε είδος οτιδήποτε, μπορεί να απευθυνθεί στα μέλη του Συλλόγου στο facebook , ως καταγράφονται εδώ ή στα τηλ. Ευαγελία Χατζηγιαννάκη 6997142526 και Μιράντα Μπετεινάκη 6948345827.
Χρειάζονται συγκεκριμένα: οδοντόκρεμες, οδοντόβουρτσες, αφρόλουτρα, σαμπουάν, επιτραπέζια παιχνίδια, σαπούνια, χαρτιά υγείας. Το ορφανοτροφείο φιλοξενεί κορίτσια, γυμνασίου και Λυκείου. Καθένας και καθεμία μπορεί να φέρει αυτοπροσώπως τα πράγματά του την ημέρα που θα ανακοινώσουμε, σύμφωνα με την οποία, μέλη του Συλλόγου μας θα επισκεφθούν και επισήμως το ως άνω ίδρυμα και θα έλθουν σε επαφή με τους προϊσταμένους και τα παιδιά. Για την ημέρα επίσκεψης θα βγει σχετική νεότερη ανακοίνωση! Παρακαλώ, όχι χρήματα, αλλά να βοηθήσουμε τα κορίτσια και τα παιδιά μας!

Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2015

"Πως να εξομολογούμαι;"

 

Είναι ένα ερώτημα που κατά κόρον λαμβάνει χώρα σήμερα, ανάμεσα στο χριστεπώνυμο πλήρωμα. Ρωτούν οι χριστιανοί, μα απάντηση ορθόδοξη δε λαμβάνουν. Στην εξομολόγηση μιλάμε "λακωνικά". Δεν επιρρίπτουμε την ευθύνη στον άλλον, αλλά αποδεχόμαστε το σύνολο, το πλήρωμα της εύθυνας της πράξεως, ακόμη και αν δεν απορρέει αυτή από τις δικές μας ενέργειες. Eξομολόγηση σημαίνει ταπείνωση, έκφραση μετανοίας, αποδοχη της αναξιότητός μας και ειλικρινής απόφαση να επαναπροσδιορίσουμε την ανοδική πορεία μας. Εισέτι, ως λέγω συχνά, δεν αναμένουμε να μας ρωτήσει ο ιερέας. Στην εξομολόγηση οδηγούμαστε για να καταθέσουμε το βάρος της ψυχής μας, όχι για να έλθουμε σε διάλογο με τον ιερέα - πνευματικό, που εκ των πραγμάτων, έρχεται σε αμηχανία όταν μας βλέπει αμίλητους μπροστά του!!! Εδώ βέβαια, πρέπει να τονίσουμε και την ευθύνη ορισμένων κληρικών μας, το εγκληματικό και αχαρακτήριστο από την πλευρά κάποιων, κι δη αγάμων ιερέων [εδώ η ποιμαντική ψυχολογία πολλά έχει να καταθέσει επ΄ αυτού], να ξεκινούν να ερωτούν με εξονυχιστικές λεπτομέρειες γεγονότα και αμαρτήματα που άπτονται πολύ ιδιαιτέρων προσωπικών στιγμών! Μάς έλεγε ο Γέρων Εφραίμ ο Φιλοθεΐτης: "Λακωνικά στην εξομολόγηση. Για παράδειγμα, απλή αναφορά στο αμάρτημα, έκλεψα ένα μήλο, τίποτα περισσότερο. Ούτε που, με ποιον και με ποιό τρόπο. Απλή αναφορά για να αποφεύγουμε τον σκανδαλισμό". Καλόν και επωφελές δε, είναι προηγουμένως, ο πιστός να προετοιμάζεται νοερά πριν καταφύγει στο ιερό Εξομολογητήριο για να ξέρει που θα κινηθεί και τι θα αναφέρει! Προσοχή! Απόλυτη εμπιστοσύνη στο "Μέγα" Μυστήριο της Μετανοίας και Εξομολογήσεως , ως έλεγε ο μεγάλος ιεροκήρυκας Δημήτριος Παναγόπουλος. Έχουμε ιερείς διαμάντια, ποιμένες ολόφωτους, Πατέρες "επόμενους τοις αγίοις πατράσι", πάντοτε όμως με προσοχή και λακωνικά!!! Η δε συχνότητα προσέλευσης στο Μυστήριο επαφίεται στην ιδιοσυγκρασία και προσωπικότητα ενός εκάστου εξ ημών. Λακωνικά λοιπόν και να έχουμε κατά νου, στις δεσποινίδες και κυρίες αναφέρομαι εδώ, προσοχή!! Άνθρωποι είναι απέναντί σας, άνθρωποι σάς εξομολογούν, όχι άγγελοι!!! Προσοχή στα λόγια λοιπόν και λακωνικά η αναφορά και καταγραφή του αμαρτήματος! Καλή μετάνοια!!!

Δημητρίου Π. Λυκούδη

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

"Οι εκπομπές της εβδομάδος 07/12/2015 - 13/12/2015"



Α. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ: "Οι ΄Αγιοι Μηνάς ο Καλλικέλαδος, Ερμογένης και Εύγραφος"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [Ε]"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Γ. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [Ε]"

(Δημήτριος Π. Λυκούδης),
 

 Δ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ: "Σύγχρονοι λειτουργικοί προβληματισμοί [Β΄]"
(Προσκεκλημένος ομιλητής ο κ. Γεώργιος Ζαραβέλας, πτ. Θεολογίας και υπ. διπλωματούχος master Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών).



Διάλογος με τους νέους [43]

Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

"Οι εκπομπές της εβδομάδος 30/11/2015 - 06/12/2015"




Α. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ: "Ο Άγιος Θεόδωρος Αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [43]"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Γ. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [Ε]"
 

(Δημήτριος Π. Λυκούδης),
 

 Δ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ : "Σύγχρονοι λειτουργικοί προβληματισμοί [Α΄]

(Προσκεκλημένος ομιλητής ο κ. Γεώργιος Ζαραβέλας, πτ. Θεολογίας και υπ. διπλωματούχος master Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών).