ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ "ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ"

Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014

"Γονατίζουμε τις Κυριακές;"

 

Η απάντηση είναι πως όχι. Είναι δυτική επιρροή να γονατίζουμε τις Κυριακές, καί οι ιερείς καί οι λαϊκοί. Μένουμε όρθιοι όταν ακούμε "Τα Σα εκ των σων". Κλίνουμε ελαφρά το κεφάλι και αποδίδουμε τιμή , σεβασμό, όχι κλείνουμε τα γόνατα. Η Κυριακή είναι ημέρα αφιερωμένη στην Ανάσταση του Χριστού μας και επομένως επ΄ουδενί δεν γονατίζουμε. Όσα λέγουμε εδώ, επισφραγίζονται με τους κάτωθι Οικουμενικούς και Αγιοπατερικούς κανόνες, βλ., ο 20ος της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, ο 90ος της εν Τρούλλω Συνόδου κ.ά. Ωσαύτως, ο 64ος Αποστολικός κανόνας επιφέρει αφορισμό στον πιστό που νηστεύει ημέρα Κυριακή!!

Δημητρίου Π. Λυκούδη



"Μιά βραδυά στις Καρυές [Α΄]"



Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη, 
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών



 
 Επιστράτευσα και πάλι τη γραφίδα μου, συνάρμοσα τις νοσταλγικές απαιτήσεις του φίλαυτου νου μου και να, πάλι εδώ, καταπιάστηκα να συνεχίσω το οδοιπορικό μου στην Αθωνική γη, πιότερο να ενθυμήσω στην περιπλανώμενη αντιληπτική μου κρίση πως οδοιπορικά θα κάνεις πολλά, δεν ετελεύτησεν το οδοιπορικό ακόμη…!

Μιά βραδυά στις Καρυές [Β΄]





Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη,
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών

  Στις Καρυές παλαιότερα υπήρχε Λαύρα, ¨Λαύρα των Καρυών¨ ονομαζόταν ή Μονή του Άθωνος[1]. Ο ¨Πρώτος¨, ο Ηγούμενος της Μονής αυτής, είχε την πρωτοκαθεδρία ανάμεσα στους άλλους ηγουμένους του Όρους και ο τίτλος του αυτός, που  παραμένει  ακόμη και σήμερα, έδωσε το όνομά του στον κεντρικό ναό των Καρυών, στο Πρωτάτο [τότε ¨Μονή του Πρωτάτου¨]. Στην ¨πολίχνη¨ των Καρυών  εδρεύει η Ιερά Κοινότητα. Εδώ κάθε χρόνο αναλαμβάνει νέος Πρωτεπιστάτης και νέα Επιστασία, η οποία αποτελεί το εκτελεστικό όργανο της Ιεράς Κοινότητας. Η ιερά Σύναξη εισέτι, το ανώτατο νομοθετικό και δικαστικό σώμα του Αγίου Όρους, συγκροτείται από τους Καθηγουμένους των είκοσι[20] ιερών Μονών και, εκτός απροόπτου, συνέρχονται δύο φορές τον χρόνο.Σύρω τα βήματά μου προς τον κεντρικό ναό των Καρυών, το Πρωτάτο.

Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2014

"Διάλογος με τους νέους [3]" (εκπομπή)


(ακούστε εδώ)

 

Θέματα εκπομπής:

1.Είναι καλό να δίνουμε 2 ονόματα κατά τη διάρκεια του μυστήριου του βαπτίσματος;

 

2.Υπάρχει εγκράτεια μέσα στον γάμο;
 

3.Ύπαρξη κληρικών και μοναχών στο διαδίκτυο, Ύπαρξη προσωπικού ιδιωτικής φύλαξης έξω απο τους ιερούς ναούς,
 

4.Είναι αμαρτία να παίρνω αντίδωρο μετά τη θεια κοινωνία;

 

5.Είναι αμαρτία να πηγαίνω με παντελόνι στην Θεια Λειτουργία;
 

6.Οι ιερές πανηγύρεις και όσα ακολουθούν,
 

7.Οταν παίρνει κάποιος φαρμακευτική αγωγή μπορεί να κοινωνήσει;
 

8.Δεν είναι άδικο οι γυναίκες να μην μπορούν να επισκεφθούν το Άγιο Όρος;
 

9.Μπορούν να κηρύττουν οι λαϊκοί;

"Ο ΄Οσιος Αβέρκιος" (22 Οκτωβρίου)

Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

Η δυναστεία του Μεγάλου Θεοδοσίου [379-457]



Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη, 
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών


Η δυναστεία του Μεγάλου Θεοδοσίου άρχεται στα 379 μ.Χ. Ο Αυτοκράτορας σπεύδει στα 380 μ.Χ. με το διάταγμα «Περί καθολικής Πίστης», να καθιερώσει τον Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία του κράτους. Και ακόμη περισσότερο, συγκάλεσε την Β΄ Οικουμενική Σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη[382μ.Χ.], η οποία και καταδίκασε τον αιρετικό Μακεδόνιο[Πατριάρχης Κων/λεως 342-360 μ. Χ.], που υποστήριζε ότι το Άγιο Πνεύμα ήταν κτίσμα του Θεού Πατέρα και επομένως αρνιόταν την θεότητά του και ακολούθως, διέλυε και ακύρωνε το ¨Ομοούσιον¨ και την ¨Αδιαίρετον¨ της Παναγίας Τριάδος. Αφού λοιπόν απομάκρυνε τον Μακεδόνιο και αντικατέστησε στο θρόνο τον Άγιο Γρηγόριο το Ναζιανζηνό, ο Θεοδόσιος στράφηκε με μανία ενάντια στην ειδωλολατρική πίστη.

Οι Εκπομπές της εβδομάδος 20/10/2014 - 25/10/2014




Α. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ:  "Ελεημοσύνη" (Ε)
(Δημήτριος Π. Λυκούδης)

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: " Διάλογος με τους νέους (Γ)"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης)

Γ. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ: "Ο Όσιος Αβέρκιος " (22/10)
(Δημήτριος Π. Λυκούδης)


Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

"Ο Άγιος Ευθύμιος ο Νέος" (15 Οκτωβρίου)

"Κρίμα στον Άνθρωπο"




Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη, 
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών


«Όταν στις 12 του Γενάρη 1822 σκοτώθηκε ο Ηλίας Μαυρομιχάλης, στον Ανεμόμυλο, κοντά στα Στύρα της Ευβοίας, κ΄οι Τούρκοι πήγαν το κεφάλι του στον περίφημον Ομέρμπεη τον Καρυστινό, κοίταξε αυτός καλά το ματοκυλισμένο πρόσωπο του ήρωα, ωραίο και στον ανθό της νειότης, κοίταξε τα μακρυά μαλλιά του, κ΄είπε με λύπη:¨-Κρίμα στον άνθρωπο!¨»[1].
Κρίμα στον άνθρωπο που επισκέφθηκε , έστω και μία φορά το Περιβόλι της Κυρίας Θεοτόκου, τον Αγιώνυμο Άθωνα και δεν κατάφερε να συναντήσει όσα αναζητούσε και αγωνιωδώς εγύρευε.

Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

"Οδοιπορικό στην Αθωνική γη"




Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη,
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών

  Καυχιόμασταν συχνά, στους συνοδοιπόρους και συνταξιδιώτες μας και υποστηρίζαμε ότι το  Άγιον Όρος το ¨περπατήσαμε¨. Θεωρούσαμε, και πιστεύουμε ακόμη, ότι έχει και προσδίδει αλλοτινή ευλογία ο κόπος της οδοιπορίας, ν΄ ακολουθήσεις τα μονοπάτια εκείνα, πάντοτε, βέβαια, με κάποιον έμπειρο-οδηγό  προσκυνητή, να κουραστείς έως ότου φθάσεις στο μοναχικό σου προορισμό: «Αν δεν ιδρώσεις και δεν πονέσουν τα πέλματά σου, Άγιον Όρος δεν εγνώρισες», συνήθιζαν να συμβουλεύουν οι παλαιότεροι Αγιορείτες! Ακολουθήσαμε τη συμβουλή τους.

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

"Σούρουπο στη Σιμωνόπετρα"




Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη,
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών



   Ήταν ένα διάστημα που επισκεφθόμουν το Άγιον Όρος κάθε μήνα. Κατέφευγα και αποθήκευα εκεί τις υποσχέσεις και τους φόβους μου, τις ανησυχίες, τα λάθη, κάθε αντίλογη και οξύμωρη σκέψη. Άλλωστε, πολλές από αυτές, χρόνια με ¨ταλαιπωρούσαν¨ και ευτυχώς, ακόμη και σήμερα, με λυπήθηκε ο Πανάγαθος Θεός, μού της παρέδωσε ως δωρεά, δωρεά στον αμαρτωλό, δωρεά στον άνθρωπο! «Ολίγον κατ΄ολίγον» με συμβούλευε ο γέροντάς μου, «ολίγον κατ΄ολίγον  και θα διδαχθείς από τα λάθη σου. Φθάνει όμως να κρατήσεις το ¨αφήφιστον¨.

Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

"Χώρα νυχθημερόν ευλογούσα το όνομα Κυρίου"



Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη,
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών



Επόμενος σταθμός στην αθωνική μας περιπλάνηση η ιερά Μονή του Ξενοφώντος. Ο αρσανάς της είναι δίπλα στο μοναστηριακό συγκρότημα και έτσι δεν είχαμε επιπρόσθετο κόπο-ευλογία οδοιπορίας. Στη δυτική πλευρά του Άθωνα, ανάμεσα στις Μονές Δοχειαρίου και Αγίου Παντελεήμονος, στέκει εκεί αγέρωχη αιώνες τώρα, στέκει εκεί και πορεύεται, αγιάζει και αγιάζεται, ορθοτομεί και οδοδείχνει Παράδεισο…Η ίδρυσή της τοποθετείται ιστορικά στα τέλη του 10ου αιώνα και ιδρυτής της θεωρείται ο Όσιος Ξενοφών, αγωνιστής μοναχός και σύγχρονος του οσίου Αθανασίου του Αθωνίτου.

"Η Ορθόδοξη Πνευματικότητα μέσα στο Μυστήριο του γάμου".

Ομιλία Δημητρίου Π. Λυκούδη στη Σχολή Γονέων Αγίου Ελευθερίου Αμαρουσίου.(δείτε εδώ)

Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014

Οι Εκπομπές της εβδομάδος 06/10/2014 -11/10/2014



Α. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "O Εκκλησιασμός" (Ε) 
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Σωματικός και Πνευματικός θάνατος"
(Προσκεκλημένος ομιλητής ο κ. Γεώργιος Μανώλης, πτ. Θεολογίας και υπ. διπλωματούχος master Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών),

(Προσκεκλημένος ομιλητής ο κ. Γεώργιος Μανώλης, πτ. Θεολογίας και υπ. διπλωματούχος master Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών).



Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2014

"Διάλογος με τους νέους [2]" (εκπομπή)


 (ακούστε εδώ)




Θέματα εκπομπής:

1.Νηστεύουμε πριν εξομολογηθούμε και πριν κοινωνήσουμε; 2.Η βραδινή προσευχή είναι ισχυρότερη απο τις άλλες προσευχές;
3.Γονατίζουμε τις Κυριακές;
4.Αναλυτική εξομολόγηση ή λακωνική;
5.Επιδίδομαι στη μελέτη νηπτικών πατέρων, πολλά όμως δεν τα κατανοώ. Μήπως διαπράττω αμαρτία;
6.Αφού κοινωνήσουμε ασπαζόμεθα τις εικόνες;
7.Μπορούμε να θυμιατίζουμε το βράδυ;
8.Μπορούμε να έχουμε δεύτερο πνευματικό;
9.Εάν διακρίνω το λάθος γύρω μου, στους φίλους μου, είναι αμαρτία να τους το πώ;
10.Πότε σηκωνόμαστε στην Θεία Λειτουργία;

Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014

Εργογραφία - Δημοσιεύσεις Δημητρίου Π. Λυκουδη, Σεπτέμβριος 2014

 


1. "Ο Πενθητήρ κόσμος", στο blog: dimitrislikoudis.blogspot.gr
 
2. "Η Ορθόδοξη Πνευματικότητα μέσα στον γάμο". Ομιλία που εκφωνήθηκε στις 21/09 στη Σχολή Γονέων του ιερού Ναού Αγίου Ελευθερίου Αμαρουσίου [σύντομα θα αναρτηθεί στο Θεολογικό Αναλόγιο]
 
3. "Στην Ιερά Μονή Δοχειαρίου", στη σελίδα: Θεολογικό Αναλόγιο [Βλ. Συνοδοιπορία και Αγιορείτικο βήμα αντίστοιχα]
 
4. "Πλανεμένες Αγάπες", στο blog: dimitrislikoudis.blogspot.
 
5."Στο Προσκυνητάρι της φοβεράς προστασίας", στο blog: dimitrislikoudis.blogspot.gr [Βλ. Συνοδοιπορία και Αγιορείτικο βήμα αντίστοιχα]
 
6. Εκτενή αναφορά στο βιβλίο μου "Βίος Αβίωτος" φιλοξενεί η ανεξάρτητη πολιτική εφημερίδα του Αιτωλικού "ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΑΙΤΩΛΙΚΟΥ", Αύγουστος 2014, αριθ.φ.164, σελ. 2
 


Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014

Ο Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης (01 Οκτωβρίου)

Στο προσκυνητάρι της “Φοβεράς Προστασίας”



Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη, 
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών

Μάρτιος του 1997. Η πρώτη μου επίσκεψη στο Άγιον Όρος. Είχαμε προορισμό την ιερά Μονή του Βατοπεδίου αλλά ένεκα σφοδρής χιονόπτωσης αναγκαστήκαμε να κάνουμε κατά-χρηση της αγαστής φιλοξενίας των μοναχών και να εγκαταβιώσουμε , έστω για τις δύο πρώτες διανυκτερεύσεις διότι ο καιρός όλο και  ¨θέριευε¨, στο Κουτλουμούσι, δέκα λεπτά πεζοπορία από τις Καρϋές. Ο χειμώνας στο Όρος είναι παράξενος, δριμύς, απρόσιτος. Έχει όμως μία απίστευτη και ανείπωτη ¨γοητεία¨ που καθιστά τους προσκυνητές προσιτούς σε καρδιακά και θερμά συναισθήματα, μεταμορφώνει και αλλοιώνει την περιβάλλουσα θερμοκρασία και ζεσταίνει τις καρδιές των ανθρώπων με τρόπο ανερμήνευτο και ανεξήγητο.

Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

"Πλανεμένες Αγάπες"

Η εικόνα ίσως περιέχει: ουρανός και υπαίθριες δραστηριότητες
Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη
Θεολόγου, Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών

   Όταν χαμηλώνει το φως, μόνο τότε , οι άνθρωποι έρχονται πιο κοντά μεταξύ τους. Και τότε αναπόφευκτα, μέσα στο σκοτάδι ¨φωτίζεται ¨ η ψυχική τους γύμνια και απομακρύνονται, όχι γιατί παύουν να είναι αγκαλιασμένοι αλλά γιατί δεν ευδοκιμούν οι αγάπες στο σκοτάδι, δε δύναται το πνευματικό λυκόφως ανθρώπινες ψυχές να ζεστάνει. Και τότε ¨φαίνεται¨ πως αγαπιέσαι και αγαπάς, μα έλα τώρα, γράφω στο φως, μην αυταπατάς τον εαυτό σου, ¨φαίνεται¨ και το ¨φαίνεσθαι¨ ομοίως αρέσκεται στο χαμηλό φως, στο χαμερπές, στο κίβδυλο, στο ανέστιο, στο ερυθρό! «Δε σου φαίνεται πως άμα χαμηλώσομε το φως της λάμπας αγαπούμαστε πιο πολύ;»[1].