Δευτέρα, 2 Νοεμβρίου 2015

"Επιτρέπεται η παρουσία και χρήση σήμερα του μηχανήματος-"ϊσοκράτη" στα ιερά αναλόγια";


Θα καταθέσω πρωτίστως, την άποψη μου ως ιεροψάλτης που διακονώ μουσικολογικά το ιερό αναλόγιο από τις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου. Ασφαλώς και βοηθάει τον ιεροψάλτη πολύ ο "ισοκράτης", τόν ξεκουράζει, τόν αναπαύει μουσικολογικά, ψάλλει ξεκούραστα! Πλην όμως, η παρουσία του "ισοκράτη" εντός των ιερών Ναών και επί των αναλογίων καθίσταται απαράδεκτη και ασύμφωνη με το ορθόδοξο λειτουργικό πνεύμα και με την Ορθόδοξη Παράδοση της Αγίας μας Εκκλησίας. Δεν είναι θεατρικές σκηνές τα αναλόγια! Και αν προς στιγμήν "χάσω" μουσικολογικά την όποια βάση, σκοπό να θέσω ιερό την ψυχή μου να μή χάσω! Στα ιερά αναλόγια ψάλλουμε, κοινώς προσευχόμεθα! Οποιαδήποτε άλλη επιμέλεια που μας διασκεδάζει την προσοχή και συγκέντρωση του νου, και επιπλέον, τροφοδοτεί την "καλή" παρουσία και "εικόνα" μας εντός του Ναού, με άλλα λόγια τον εγωϊσμό μας, είναι ασύμβατος, ανορθόδοξος, απεχθής, αλειτούργητος και κολάσιμος! Κομποσχοίνι να κρατάμε όχι "ισοκράτες". Κομποσχοίνι λειτουργικό!

Δημητρίου Π. Λυκούδη

3 σχόλια:

  1. Συμφωνῶ . Ἀπαράδεκτος εἰς τοὺς Ἱεροὺς Ναούς. Εἶναι καλὸς γιὰ πρόβες συναυλιῶν ,γιὰ ἐξάσκησ τῶν ἰσοκρατῶν...Ἀλλιῶς εἶναι μέσον πουλήσεως φιγούρας ἐκ μέρους τῶν ψαλτῶν ( μὲ μικρό ψ) καὶ νά νά κάνουν ἐπίδειξη τῶν ψαλτικῶν ...χαρισμάτων... Δὲν εἶναι πάλκο τὸ ἀναλόγιον.... Μερικοί έπίδοξοι..., απὸ τὸ ψώνιονὰ φανοῦν ἀρεστοί ....ψάλλουν καὶ ἔχουν "ἰσοκράτη" καὶ ὁ "ἰσοκράτης" περνάει σὲ ἔνταση τὸ ψάλλοντα....Χάθηκε ἡ κατάνυξη....Αὐτὰ πρὸς τὸ παρόν. Τρίκαλα, 6-10-2015, ὥρα 11:04 μ.μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατ' αρχάς, πολλοί πατέρες της Εκκλησίας μας, σημειώνουν πως στο ναό προσερχόμεθα για να λατρεύσουμε και να υμνήσουμε το θεό όλοι μαζί , και όχι για να προσευχηθούμε. χαρακτηριστική είναι η φράση του Αγίου Μεσογαίας κ.κ Νικολάου "προσευχόμαστε και στο δωμάτιο μας". Βάσει λοιπόν αυτού του συλλογισμού, καθώς η φλόγα της πίστεως και της λατρείας αναζωπυρώνεται στο χώρο του ναού, ο καθένας από εμάς θέλει να δώσει τα μέγιστα στο θεό του. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το ότι δεν πηγαίνουμε λερωμένοι, τσαλακωμένοι, σκισμένοι κ.ο.κ αλλά ευπρεπώς ενδεδυμένοι. Έτσι και οι ιεροψάλται αυτό το οποίο θέλουν να προσφέρουν στο δημιουργό τους (αλλά και στο ποίμνιο το οποίο μέσω της μουσικής, μέσω των θυμιαμάτων, μέσω της εγκαρδιότητας του ιερέως "θερμαίνεται" και συγκεντρώνεται στη λατρεία), είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευχαριστία μέσω της μουσικής τους επίδοσης. Σημειώνω δε, ότι στα πλαίσια της ανθρώπινης κατασκευής μας, είναι λογικό ορισμένοι(και μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, έχουμε υπάρξει-ή υπάρχουμε- σε αυτούς) να μετατρέψουν το ναό είτε σε πασαρέλα είτε σε μέγαρο μουσικής. Άνθρωποι είμαστε και δη χριστιανοί, που αυτό σημαίνει κατανόηση και συγχώρεση στα "ανομήματα"' του αδελφού μας. προσωπικά όμως δεν πιστεύω ότι ένας ισοκράτης θα προσφέροι στο πλήθος μία καλύτερη διάθεση για λατρεία. Έχω βρεθεί σε εκκλησία στην οποία ο μοναδικός 78χρονος ιεροψάλτης ο οποίος με τα βίας κάλυψε τη θεία λειτουργία κατάφερε να με συγκινήσει με την απλότητα του, και μπορώ να πω πως ήταν από τις λίγες φορές που ευχαριστήθηκα τη λατρεία προς το Θεό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή