ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ "ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ"

Παρασκευή 21 Απριλίου 2017

"Ο Γάμος στην Αρχαία Ελλάδα". Νέο άρθρο του Δημητρίου Π. Λυκούδη στην έντυπη εφημερίδα "Η Ροδιακή" (20/04/2017).

\
 
στην εφημερίδα "Η ΡΟΔΙΑΚΗ"
 αρ. φύλλου 21.569, Πέμπτη 20 Απριλίου 2017, σελ 19. 
 


Απεβίωσε 66χρονος εν πλω προς Πειραιά

Αποτέλεσμα εικόνας για ελυρος
   Μόλις λίγο πριν είχε αποπλεύσει το πλοίο "Έλυρος" από το λιμάνι της Σούδας προς τον Πειραιά. Βράδυ Πέμπτης, εχθές και ο άτυχος 66χρονος επιβάτης, ενώ βρισκόταν στο εστιατόριο, έχασε τις αισθήσεις του. Αμέσως ενημερώθηκε ο πλοίαρχος του πλοίου με αποτέλεσμα το πλοίο αμέσως να γυρίσω και πάλι στη Σούδα, απ᾿ όπου ξεκίνησε. Ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ παρέλαβε από το λιμάνι τον άνδρα ο οποίος είχε ξεψυχήσει. Καλό Παράδεισο αδελφέ μου. Χριοστός Ανέστη!

Με λαμπρότητα τελέστηκε η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής Καμινίων

Αποτέλεσμα εικόνας για Ζωοδοχος Πηγη
   Με λαμπρότητα τελέστηκε σήμερα το πρωί ο Όρθρος και η Θεία Λειτουργία στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής Καμινίων, ιερουργούντος του Σεβασμ. Μητροπολίτου Πειραιώς και Φαλήρου κ.κ. Σεραφείμ και των Ιερέων του εν λόγω Ιερού Ναού. Οι εορταστικές εκδηλώσεις ολοκληρώνονται σήμερα το απόγευμα με τον μεθέορτο Εσπερινό στις 18:30 και τη Λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος της Ζωοδόχου Πηγής υπό των ύμνων της Φιλαρμονικής του Δήμου Πειραιά. Μετά τη Λιτάνευση, θα ακολουθήσει Ιερά Παράκληση στην Κυρία Θεοτόκο. Χριστός Ανέστη, χρόνια πολλά σε όλους!

Εκτελέστηκε θανατοποινίτης στο Αρκάνσας μετά από 12 χρόνια

Αποτέλεσμα εικόνας για εκτελεση θανατοποινητη στο ΑΡκάνσας
   Ο πρώτος θανατοποινίτης εκτελέστηκε στο Αρκάνσας των ΗΠΑ μετά από 12 χρόνια. Ο Λέντελ ΛΙ, 51 χρόνων είχε περάσει περισσότερο από είκοσι χρόνια στις φυλακές, ενώ επέμενε στην αθωότητά του όλα αυτά τα χρόνια.

ΥΓ. Ποιος αποφασίζει για τις ψυχές των ανθρώπων ανόητοι; Είτε έπραξε είτε όχι οποιοδήποτε αδίκημα, ποιος αφαιρεί το "δικαίωμα" και δυνατότητα της μετανοίας; Καλό Παράδεισο άνθρωπε!

30χρονος παρενοχλούσε την κόρη του Ομπάμα

Αποτέλεσμα εικόνας για μαλία ομπάμα
   Ένας 30χρονος κατηγορείται ότι παρενοχλούσε την κόρη του Ομπάμα, Μαλία. Και τι έκανε ο ταλαίπωρος και παρενοχλούσε δήθεν; Εισέβαλε στο γραφείο που εργαζόταν η κοπέλα και ανάρτησε μία πινακίδα στπ παράθυρο που έγραφε: "Θέλω να σε παντρευτώ". Και αντί να τον τιμήσουν σε μία περίοδο που μπερδεύονται αρσενικοί με αρσενικούς και θηλυκά με θηλυκά, αντί λέγω να τον τιμήσουν...πρόκειται να υποβληθεί σε ψυχιατρική εξέταση...!

ΥΓ. Βρε αφήστε τον ελεύθερο! Χάθηκε το φλερτ, το όμορφο εννοείται φλερτ και γεμίσαμε από φούστες- μπλούζες γύρω μας...!

Ψυχρό κύμα από τον Βορρά θα πλήξει την Ελλάδα τα επόμενα 24ωρα

Σχετική εικόνα
   Ψυχρό κύμα από τον Βορρά θα πλήξει την Ελλάδα τα επόμενα 24ωρα. Πιο συγκεκριμένα, θα σημειώθεί αισθητή πτώση της θερμοκρασίας έως 10 βαθμούς, κυρίως το Σάββατο, φαινόμενα τα οποία σταδιακά θα γίνονται αντιληπτά από την Παρασκευή. Βροχές θα σημειωθούν σε Ήπειρο, Δυτική Μακεδομία και τα νησιά του Αιγαίου. Την Παρασκευή η θερμοκρασία θα πέσει 4-6 βαθμούς. Πρώτα ο Θεός, από Κυριακή και κυρίως Δευτέρα οι θερμοκρασίες θα επανέλθουν σε κανονικές τιμές για την εποχή.  Μποφώρ την Παρασκευή και το Σάββατο όχι περισσότερο από 6.

Πέμπτη 20 Απριλίου 2017

Ο διωγμός των Χριστιανών

Αποτέλεσμα εικόνας για διωγμοι χριστιανων
Ο διωγμός των Χριστιανών
Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη
            Οι σύγχρονοι ερευνητές μελετώντας τα στατιστικά στοιχεία των προηγούμενων ετών, όσα βέβαια δύνανται να καταγραφούν, ομιλούν για 1.023 νεκρούς Χριστιανούς το 2012, για 2.123 το 2013 και, ακολούθως, για 4.344 το 2014 σε παγκόσμια κλίμακα. Κάθε έτος ο αριθμός αυτός υπερδιπλασιάζεται και ασφαλώς, το τονίζω, αναφερόμαστε σε όσους Χριστιανούς ολοφάνερα διώκονται για την χριστιανική τους πίστη. Κάθε χρόνο αυξάνεται γεωμετρικά ο αριθμός, εάν βέβαια, καθείς προσθέσει στη χορεία αυτή όσους μαρτυρούν και διώκονται στην αφάνεια. Ένας απηνής διωγμός που ξεκίνησε πριν ακόμη τον ερχομό και γέννηση του Θεανθρώπου Κυρίου Ιησού Χριστού. Ένας διωγμός μίσους από τον διάβολο και τους υποστηρικτές του.

Όλη η αλήθεια για τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού τύπου Χιούι

Αποτέλεσμα εικόνας για ελικοπτερα χιουι
Ένα μικρό βίντεο με την Ιστορία και την πορεία των ελικοπτέρων Χιούι στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή, η Χώρα μας έχει 90 τέτοια ελικόπτερα, ενώ διαθέσιμα είναι περίπου 40. Κάνουν σχεδόν καθημερινές πτήσεις μεταφέροντας Ανώτατους Αξιωματικούς, κυρίως, των Ενόπλων Δυνάμεων.

Συνελήφθη ιερόσυλος στην Κατερίνη. Έκλεβε το παγκάρι

Αποτέλεσμα εικόνας για συνεληφθη ιεροσυλος
   Ιερόσυλος συνελήφθη στην Κατερίνη από αστυνομικούς την ώρα που, για πολλοστή φορά, προσπαθούσε να κλέψει το παγκάρι της Εκκλησίας. Ο ιερόσυλος, είχε κατασκευάσει ένα ειδικό εργαλείο, το οποίο το τοποθετούσε στην οπή του παγκαριού και, τρόπον τινά, μαγνήτιζε και κολλούσαν στην άκρη του τα κέρματα.

ΥΓ. Ντροπή για εκείνον, αλλά, κυρίως, ντροπή για εμάς όλους που έφθασε ο άνθρωπος σε αυτό το σημείο.

Εκρηκτικός μηχανισμός σε τράπεζα, στο κέντρο της Αθήνας

Αποτέλεσμα εικόνας για βομβα στο κεντρο της αθηνας
Τετάρτη της Διακαινησίμου, 22:38 εξερράγη αυτοσχέδιος εκρηκτικός μηχανισμός στο κτίτιο της τράπεζας Eurobank, στο κέντρο της Αθήνας, επί της οδού Σανταρόζα 7, κοντά στην Ομόνοια. Οι δράστες είχαν τηλεφωνήσει μισή ώρα πριν και είχαν ενημερώσει για την επικείμενη έκρηξη. Ζημιές σημειώθηκαν στο κτίριο της Τραπέζης, καθώς και σε διπλανά καταστήματα.

Τετάρτη 19 Απριλίου 2017

Πέμπτη και Παρασκευή οι κηδείες των άτυχων στρατιωτικών

Αποτέλεσμα εικόνας για συντριμμια ελικοπτερου
Πέμπτη 20 και Παρασκευή 21 Απριλίου θα ψαλλούν οι νεκρώσιμες ακολουθίες των άτυχων στρατιωτικών. Συγκεκριμένα:
- Του Υποστρατήγου Ιωάννη Τζανιδάκη την Παρασκευή, στις 18:00, στην Αρχαία Ελεύθερνα του Ηρακλείου,
- Του Συνταγματάρχη Θωμά Αδάμου την Παρασκεύη, στις 10:00, στο Παλαιοκκλήσι Καρδίτσας,
-Του Ταγματάρχη Δημοσθένη Γούλα την Πέμπτη, στις 12:00 στη Λάρισα ,
- Του Υπολοχαγού Κωνσταντίνου Χατζή την Πέμπτη, 17:30 στη Λάρισα.

Χάος στη Βενεζουέλα. Ένας 17χρονος φοιτητής νεκρός

Αποτέλεσμα εικόνας για διαδηλωσεις στη βενεζουελα
   Χάος επικρατεί στη Βενεζουέλα από διαδηλώσεις ευρείας έκτασης κατά του προέδρου Νικολάς Μαδούρο. Ένας 17χρονος φοιτητής διαδηλωτής βρήκε τραγικό θάνατο από σφαίρα στο κεφάλι κατά τη διάρκεια διαδήλωσης στην πρωτεύουσα Καράκας. Άγνωστοι παραμένουν οι δράστες.

Συντριβή ελληνικού στρατιωτικού ελικοπτέρου. 4 νεκροί

συντριβή
   Σήμερα το πρωί, Τετάρτη της Διακαινησίμου 19 Απριλίου 2017, ελληνικό στρατιωτικό ελικόπτερο τύπου Χιούι, ενώ βρισκόταν σε προγραμματισμένη πτήση από Λάρισα σε Κοζάνη, γύρω στις 08:30 το πρωί χάθηκε από το ραντάρ. Αμέσως κινητοποιήθηκε η στραιτωτική μηχανή διάσωσης και μετά την παρέλευση ολίγου χρόνου, διαπιστώθηκε η συντριβή του ελικοπτέρου. Από τα συντρίμμια του μοιραίου ελικοπτέρου βγήκε ζωντανή η Αρχιλοχίας Βασιλική Πλεξίδα, η οποία διακομίστηκε στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης. Νεκροί είναι τέσσερις άνδρες:
- Ο Υποδιοικητής της 1ης Στρατιάς Υποστράτηγος Ιωάννης Τζανιδάκης (είχε αναλάβει υποδιοικητής μόλις τον Μάρτιο του 2017),
- Ο Συνταγματάρχης Θωμάς Αδάμου,
- Ο Ταγματάρχης Δημοσθένης Γούλας,
- Ο Υπολοχαγός Κωνσταντίνος Χατζής.
Χριστός Ανέστη αδέλφια. Καλό Παράδεισο να έχετε!

Τρίτη 18 Απριλίου 2017

"Ο Όσιος Συμεών ο Φιλοθεΐτης" (19 Απριλίου) - Πύργοι Ακαθαίρετοι [8].


Τηλεοπτική εκπομπή, του Δημητρίου Π. Λυκούδη, στην τηλεόραση του ΛΥΧΝΟΥ, της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών, η οποία μεταδίδεται κάθε Τετάρτη στις 19:00.
Η εκπομπή είναι αφιερωμένη στον  Όσιο Συμεών τον Φιλοθεΐτη. 

"Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα" - Πύργοι Ακαθαίρετοι [7].


Τηλεοπτική εκπομπή, του Δημητρίου Π. Λυκούδη, στην τηλεόραση του ΛΥΧΝΟΥ, της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών, η οποία μεταδίδεται κάθε Τετάρτη στις 19:00. Η εκπομπή είναι αφιερωμένη στην Αγία Νεομάρτυρα Αργυρή, η οποία μαρτύρησε στα 1721 στην Κωνσταντινούπολη. 

δείτε εδώ

Ευγενία Κλειδαρά: η Γερόντισσα της καρδιάς μας

Αποτέλεσμα εικόνας για αγιοι ραφαηλ
   Η Γερόντισσα της καρδιάς μας! Ευγενία Κλειδάρα! Κοιμήθηκε πριν χρόνια! Πόσο αγάπησε τους Νεοφανείς Αγίους Ραφαήλ, Νικόλαο και Ειρήνη! Πόσο εκοπίασε! Μιλούσε για τους Αγίους και έκλαιγε ωσάν μικρό παιδί. Με αξίωσε ο Άγιος Θεός να επικοινωνήσω ουκ ολίγες φορές μαζί της. Μάλιστα δε, ακόμη και σήμερα φυλάσσω με σεβασμό αλληλογραφία που είχα μαζί της στα γυμνασιακά και λυκειακά μου χρόνια. Γερόντισσα, ευφραίνου και τέρπου ειδικά σήμερα που τιμάται η Ιερά μνήμη των Αγίων Νεοφανών Μαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης. Χριστός Ανέστη Γερόντισσα αγαπημένη! Είθε οι Άγιοι να πρεσβεύουν για ολόκληρο τον κόσμο!
Αποτέλεσμα εικόνας για ευγενια Κλειδαρα

Γυναίκα έπεσε στις γραμμές του ΗΣΑΠ κοντά στο ΚΑΤ

Αποτέλεσμα εικόνας για ΗΣΑΠ
    Σήμερα, Τρίτη 18 Απριλίου 2017, λίγο πριν το μεσημέρι, άνδρες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας προχώρησαν στον απεγκλωβισμό μιάς άτυχης γυναίκας, στις γραμμές του ΗΣΑΠ, ΄κοντά στο ΚΑΤ.
   Η γυναίκα, σύμφωνα με πληροφορίες, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, κατέπεσε στις γραμμές του ΗΣΑΠ ενώ διερχόταν από την κλιμακωτή γέφυρα για πεζούς και λίγο πριν προσεγγίσει το σημείο ο συρμός. Ο Οδηγός της αμαξοστοιχίας αντιλήφθηκε εγκαίρως την κίνησή της και πάτησε φρένο με αποτέλεσμα η αμαξοστοιχία να προσκρούσει επάνω της με χαμηλή ταχύτητα. Η γυναίκα, ηλικίας περίπου 45 ετών, διακομίστηκε ζωντανή στο πλησιέστερο νοσοκομείο και είναι καλά στην  υγεία της.
Δόξα Σοι Κύριε.

Προκλητική επανεμφάνιση του τουρκικού Barbaros

Αποτέλεσμα εικόνας για μπαρμπαροσ
Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Barbaros  έκανε την επανεμφάνισή  του νοτιοδυτικά της Πάφου. "Ψυχραιμία και στρατηγική στις κινήσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας" ήταν οι δηλώσεις απο τον Κύπριο κυβερνητικό εκπρόσωπο κ. Νίκο Χριστοδουλίδη.

Ο Γάμος στην Αρχαία Ελλάδα



Δημήτριος Λυκούδης,
Θεολόγος - Φιλόλογος, Υπ. Δρας Παν/μίου Αθηνών

Η θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα

     Ο γάμος και η γαμική κοινωνία στην αρχαία Ελλάδα δεν μπορεί να εξεταστεί και να μελετηθεί, εάν, πρωτίστως δεν εξετάσουμε τη θέση της γυναίκας και τα δικαιώματά της πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του γάμου. Στην αρχαία Αθήνα η μόνη εξουσία που φέρει η γυναίκα είναι η επιβολή της απέναντι στους δούλους και στο υπηρετικό προσωπικό. Άλλωστε, στην Αθήνα οι γυναίκες δεν είχαν περισσότερα πολιτικά και δικαστικά δικαιώματα από τους δούλους. Μέσα στο σπίτι, όμως, καθώς ο άνδρας απουσιάζει και είναι απασχολημένος μονίμως με εξωτερικά θέματα της οικίας του, η γυναίκα - "δέσποινα" δεσπόζει και κυριαρχεί. Δεν είναι τυχαίο ότι τα κορίτσια πριν τον γάμο είναι ακόμη περισσότερο εξαρτημένα από την πατρική τους οικογένεια. Δεν έχουν δικαίωμα και δεν μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα και να συναναστρέφονται νέους, γι᾿αυτό και είναι περιορισμένα σε έναν ειδικό χώρο του σπιτιού που προορίζεται για τις γυναίκες, τον γυναικωνίτη (1).
     Τα νέα κορίτσια διδάσκονται από τις μητέρες και γιαγιάδες τους υφαντική, δουλειές και εργασίες του σπιτιού που σχετίζονται με τον καλλωπισμό του και την καθαριότητα, πλέξιμο κ.ά. Βέβαια, ούτε λόγος να γίνεται για την παρουσία τους στα δημόσια θεάματα ή κοινή δημόσια ζωή, καθώς ο μόνος λόγος που επέτρεπε την εμφάνισή τους στην καθημερινότητα του δημόσιου βίου ήταν οι διάφορες θρησκευτικές εορτές και αυτό μόνο και μόνο για να συμμετάσχουν στην πομπή της εορτής, πάντοτε ασφαλώς, ξεχωριστά από τη χορεία των ανδρών.
     Η νέα γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα δεν είχε λόγο για το πρόσωπο που θα παντρευόταν. Αυτή η απόφαση ήταν αποκλειστική αρμοδιότητα του πατέρα ή κηδεμόνα της, παππού της ή αδελφού , εάν δεν υπήρχε εν ζωή ο πατέρας της. Άλλωστε, ο νέος παντρευόταν με μοναδικό και απώτερο στόχο να κάνει παιδιά, να κάνει οικογένεια. Μία νέα γυναίκα λοιπόν, αυτόν τον σκοπό καλούνταν να εκπληρώσει και να υπηρετήσει ισόβια: να κάνει παιδιά και να τα φροντίζει εσαεί (2).
     Οι περισσότεροι νέοι παντρεύονταν από κοινωνική και θρησκευτική συμβατικότητα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως, ταυτόχρονα, ο γάμος ήταν κάτι που τους άρεσε ιδιαίτερα. Άλλωστε, τόσο στην αρχαία Σπάρτη αλλά και στην Αθήνα, τους ανύπαντρους τους τιμωρούσαν διά νόμου, ενώ, στη δεύτερη περίπτωση της πόλεως των Αθηνών, ο ανύμφευτος άνδρας ήταν παράδειγμα προς αποφυγή. όλοι τον κατηγορούσαν, τον απαξίωναν, τον παραμέριζαν. Όσον αφορά τα ερωτικά συναισθήματα ούτε λόγος! Αν αναδύονταν θα ήταν πολύ αργότερα του γάμου και κανείς δεν ήξερε πόσο θα διαρκέσουν...!
     Η φυλή και η διατήρηση της οικογενειακής λατρείας, παράλληλα, αποτελούσε ύψιστο καθήκον και μέλημα για όλους. Για παράδειγμα, η επίκληρος, η γυναίκα δηλαδή που θα κληρονομούσε τον πατέρα της με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπήρχε άλλους άνδρας κληρονόμος, έπρεπε να παντρευτεί τον πλέον κοντινό συγγενή του πατέρα της. Αυτός, αφού δεχόταν βέβαια να την παντρευτεί, θα συνέχιζε την οικογενειακή εξέλιξη και ασφαλώς, θα γινόταν ο μόνιμος και μοναδικός κάτοχος όλης της πατρικής κληρονομιάς. Όσον δε αφορά το ζήτημα της αιμομειξίας, είναι αλήθεια, δεν απαγορευόταν διά νόμου. Πλην όμως, οι πάντες γνώριζαν ότι τέτοιου είδους σχέσεις προκαλούν και επιφέρουν την οργή και την τιμωρία των θεών. «Η αρχή της ενδογαμίας, δηλαδή του γάμου ανάμεσα σε μέλη της ίδιας κοινωνικής ομάδας κάνει ώστε ο γάμος ανάμεσα σε συγγενείς όχι μόνο να επιτρέπεται, αλλά ακόμη και να συνιστάται από τη συνήθεια. Ένας Αθηναίος δηλώνει σ᾿ένα λόγο του ότι προτίμησε να παντρέψη τη θυγατέρα του με τον ανηψιό του παρά με έναν ξένο, για να διατηρήση και μάλιστα να δυναμώση τους οικογενειακούς δεσμούς. Δεν είναι σπάνιο να παντρεύωνται πρώτα ξαδέρφια ή θείος να παντρεύεται την ανηψιά του. Έτσι, ο αδελφός του γινόταν πεθερός του...» (3).


Ήθη και έθιμα του Γάμο

     Ο νόμιμος γάμος στην αρχαία Ελλάδα είχε ως απαρχή την "τελετή" της εγγύησης. Η εγγύηση, η τοποθέτηση δηλαδή στο χέρι της νύφης ενός ενεχύρου, λειτουργούσε "δεσμευτικά", αποτελούσε λόγω τιμής και εμπιστοσύνης από την πλευρά του γαμπρού. Πρόκειται για ένα προφορικό συμφωνητικό με το οποίο τα δυο πρόσωπα, παρουσία γονέων και στενών συγγενών, δεσμεύονταν ότι θα είναι μαζί εσαεί. Ασφαλώς, η δέσμευση εκφραζόταν από τα χείλη του άνδρα, καθώς η γυναίκα αποδεχόταν αδιαμαρτύρητα όσα λάμβαναν χώρα. Πολλές δε φορές, αυτή η προφορική δέσμευση λάμβανε επίσημο χαρακτήρα και δεν απείχε πολύ από το να θεωρηθεί ως μία λαμπρή και ξεχωριστή τελετή στην καθημερινότητα των πολιτών. Η τελετή του γάμου, η παράδοση ή, καλύτερα, η έκδοση της μνηστής στον γαμπρό δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή στις ημέρες μας. Απόρροια της πρώτης τελετής, της εγγύησης δηλαδή σήμερα, αποτελεί ο αρραβώνας που συνάπτεται μεταξύ των νέων που πρόκειται να παντρευτούν και ο οποίος, τουλάχιστον στην επαρχία, ακόμη και σήμερα, περιλαμβάνει ένα ιδιαίτερο τελετουργικό τυπικό.
     Η προηγούμενη μέρα του γάμου είναι ιδιαίτερα σημαντική. Η νύφη αφιερώνει στους θεούς τα κοριτσίστικα παιχνίδια της και όσα πράγματα κατείχε και αγαπούσε από την παιδική της ηλικία. Είναι πράξη και κίνηση αποταγής και συνάμα ένδειξη ενηλικιώσεως και ωριμότητας. Μεγαλύτερη όμως, αναφορά γίνεται στην τελετή του εξαγνισμού, στο μπάνιο της νύφης μία ημέρα πριν το γάμο. Νέες, αγνές κατά κύριο λόγο, κοπέλες πήγαιναν στην πηγή της Καλλιρόης για να φέρουν νερό. Κρατούσαν καθ᾿οδόν κεριά και τραγουδούσαν με τη συνοδεία ενός αυλητή, ενός προπομπού της γυναικός που κρατούσε τον ειδικό "λουτροφόρο", ένα αγγείο με ειδικό σχήμα στην αρχή της συνοδείας. Σε αυτό το αγγείο θα έφερναν το νερό με το οποίο θα λουζόταν η νύφη.
     Την επόμενη ημέρα, την ημέρα του γάμου που σήμαινε την απομάκρυνση της νύφης από την πατρική της εστία, το τυπικό ήταν ωσαύτως εντυπωσιακό. Στόλιζαν τα σπίτια του γαμπρού και της νύφης με στεφάνια από φύλλα ελιάς και δάφνης. Η νύφη, στολισμένη με όσα στολίδια προνόησε να έχει στην κατοχή της, φέρει επί της κεφαλής της ένα στεφάνι με αρωματικά άνθη. Γύρω της οι φίλες της, οι συγγενείς, η "νυμφεύτρια", τρόπον τινά η επιτελάρχης της τελετής που έχει τον πρώτο λόγο στα τελούμενα. Οι άνδρες κάθονται ξεχωριστά από τις γυναίκες και γεύονται άπαντες τα φαγητά του συμποσίου, κυρίως δε τα γλυκά με το σουσάμι, συμβολική εγγύηση γονιμότητας.
     Όταν ερχόταν το βράδυ, η νύφη με συνοδεία πήγαινε στην οικία του γαμπρού. Στην Αθήνα, είναι αλήθεια ότι τα έθιμα άλλαζαν από τόπο σε τόπο όπως και σήμερα, μία άμαξα περιέφερε τους νιόπαντρους από σπίτι σε σπίτι και ακολουθούσε με τα πόδια η συνοδεία των συγγενών και των φίλων, οι οποίοι τραγουδούσαν και κρατούσαν κεριά και λουλούδια. Όταν έφθαναν στο σπίτι του γαμπρού, ο πατέρας του στεκόταν στην είσοδο στεφανωμένος, ενώ η μητέρα του γαμπρού, πάλι στον άνδρα της, κρατούσε μια λαμπάδα. Έριχναν στη νύφη ξερά σύκα και καρύδια και την κερνούσαν κυδώνι και χουρμά, καθώς και "γλυκό του γάμου", ένα μείγμα από σουσάμι και μέλι. Μετά, το ζευγάρι προχωρούσε στη νυφική τους κάμαρα και μόνο τότε αποχωριζόταν η νύφη το νυφικό της πέπλο. Η πόρτα έκλεινε και μάλιστα φυλασσόταν από έναν φίλο του γαμπρού. Όση ώρα οι νιόπαντροι έμεναν μέσα στην κάμαρά τους όλος ο κόσμος τραγουδούσε δυνατά για ν᾿απομακρύνουν τα πονηρά πνεύματα, αλλά και να βοηθήσουν (;) το νυφικό ζευγάρι να "αγαπηθεί". «Κι η επόμενη μέρα του γάμου ήταν κι αυτή γιορτή. Οι συγγενείς της νύφης έφερναν μ᾿επίσημο τρόπο, ενώ έπαιζαν αυλοί, δώρα για το καινούργιο ανδρόγυνο (επαύλια) και τότε οπωσδήποτε θα έδιναν την προίκα που είχαν υποσχεθεί με την εγγύηση» (4).
     Κάθε άνδρας μπορούσε να τερματίσει τη γαμική του σχέση, ακόμη και αν δεν υπήρχε μία κατηγορία προς αυτήν. Βέβαια, εάν αποδεικνυόταν η μοιχεία της συζύγου, χωρίς δεύτερη κουβέντα, ήταν υποχρεωτική η αποπομπή της από την οικογενειακή και νυφική της εστία με την κατηγορία της "ατιμίας". Πολύ δε περισσότερο όμως, κάθε άνδρας μπορούσε να διώξει τη γυναίκα του εάν η τελευταία ήταν στείρα και δε μπορούσε να του εξασφαλίσει την εξελικτική διαιώνιση του οικογενειακού του ονόματος. Μπορούσε τότε ο άνδρας να αποπέμψει τη γυναίκα του και να την επιστρέψει στην πατρική της εστία, πλην όμως, σε μία τέτοια περίπτωση, υποχρεούταν να επιστρέψει και την προίκα της στον πεθερό του. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι πολλά διαζύγια της εποχής αποσοβήθηκαν από αυτή την υποχρέωση της επιστροφἠς της νυφικής προίκας...!
     Όσο για την καθημερινότητα των παντρεμένων γυναικών, έχω την αίσθηση, αρκεί και μόνο η αναφορά του καθηγητού Flaceliere για να αντιληφθούμε την ιδιαιτερότητα της θέσεώς τους: «Οι γυναίκες, πάντα όμως μαζί με μιά τουλάχιστον δούλα, κάνουν συχνά επισκέψεις η μιά στην άλλη. Πήγαιναν στη γειτόνισσα για να δανειστούν σκεύη του νοικοκυριού. Αυτό όμως τις πιο πολλές φορές ήταν μιά καλή πρόφαση για να κουβεντιάσουν και να κουτσομπολέψουν για τόνα και για τ ᾿ άλλο...» (5).
     Πόσο διαφορετικές οι γυναίκες σήμερα από τότε! Αλλά και οι άνδρες, πόσο διαφορετικοί! Πόσο ικανοί ή μη να κρατήσουν ή να διαμορφώσουν γυναίκες δίπλα τους, γυναίκες ικανές που να δύνανται ν᾿ αναμορφώσουν και να διαπλάσουν τον κόσμο ολόκληρο μ᾿ ένα και μόνο τους βλέμμα...!



ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:

1. Robert Flaceliere, Ο δημόσιος και ιδιωτικός βίος των αρχαίων Ελλήνων, Παπαδήμα, Αθήνα 2007, σελ. 75, πρβλ, P. Roussel, La Famille athenienne, στα Lettres d' Humante, 9, 1950. s. 5-59.

2. Πρβλ., Κ. Περιφανάκη, Αι περί γάμου αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων, Αθήναι 1940.

3. Robert Flaceliere, Ο δημόσιος και ιδιωτικός βίος των αρχαίων Ελλήνων, σελ. 80.

4. Αυτόθι, σελ. 86.

5. Αυτόθι, σελ. 92.

Δευτέρα 17 Απριλίου 2017

Επανήλθε το αρχικό πρόγραμμα του σταθμού μας με χαλαρωτική και ξεκούραστη μουσική. Συνδεθείτε!

 
Επανήλθε μετά τους κατανυκτικούς και πένθιμους Ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας, το ξεκούραστο αρχικό πρόγραμμα του διαδικτυακού ραδιοφωνικού μας σταθμού "Αναλόγιο" http://analogio.webnode.com/ με χαλαρωτική μουσική. Απολαύστε το! Χωρίς διακοπές και διαφημίσεις!