ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ "ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ"
- ΑΡΧΙΚΗ
- ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥ
- ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Π. ΛΥΚΟΥΔΗ
- ΟΜΙΛΙΕΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Π. ΛΥΚΟΥΔΗ ΣΕ ΙΕΡΟΥΣ ΝΑΟΥΣ
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
- ΑΠΟΨΕΙΣ
- NEWS
- ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
- ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
- ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
- ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΛΥΧΝΟΣ
- ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΘΑΡΡΙ
- ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΧΕΛΩΟΣ
- ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΠΟΡΙΕΣ
- ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Π. ΛΥΚΟΥΔΗ
- ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ - ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Π. ΛΥΚΟΥΔΗ
- ΠΟΙΗΣΗ
- ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΠΙΡΡΩΣΗ
- ΚΗΡΥΚΑΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ
- YOUTUBE Δ. ΛΥΚΟΥΔΗΣ
- ΟΜΙΛΙΕΣ
- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ ΟΜΙΛΙΩΝ
- Ραδιοφωνικές Εκπ. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ
- ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ
- ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
- Ραδιοφωνικές Εκπ. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ
- Ραδιοφωνικές Εκπ. ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ
- Ραδιοφωνικές Εκπ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ
- Το ήξερες;
- ΙΕΡΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΑ
- Περιοδικο ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΑΠΟΗΧΟΣ
- Περιοδικο ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ
- ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ
- ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
- ΤΑΞΙΔΙΑ
- ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
- ΜΟΥΣΙΚΗ
- ΑΓΙΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ
- ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
- ΘΕΟΣΟΦΕΣ ΔΙΔΑΧΕΣ
- Περιοδικο ΡΩΜΑΙΙΚΟ ΒΗΜΑ
- ΜΑΣ ΡΩΤΑΤΕ; ΑΠΑΝΤΑΜΕ
Δευτέρα 27 Αυγούστου 2018
Κυριακή 26 Αυγούστου 2018
Ιερά Πανήγυρις στον Ι.Ν. Αγίου Ιωάννου Ρέντη
Πανηγυρικά θα τιμηθεί η Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, στον Ιερό Ναό Αγίου Ιωάννου Ρέντη. Κατά τη διάρκεια του διημέρου, θα τεθεί σε προσκύνηση τεμάχιο Ιερού Λειψάνου του Αγίου. Το πρόγραμμα θα έχει ως εξής:
Τρίτη 28 Αυγούστου 2018
19:00 Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός μετ' Αρτοκλασίας
21:00 Λιτάνευση Ιεράς Εικόνος Αγίου Ιωάννου Προδρόμου
23:00 Ιερά Αγρυπνία
Τετάρτη 29 Αυγούστου 2018
07:00 Όρθρος και Πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτουργία μετ'Αρτοκλασίας
19:00 Μέγας Εσπερινός - Μέγας Παρακλητικός Κανών μετ' Εγκωμίων του Αγίου
Σάββατο 25 Αυγούστου 2018
Ιεροί Ναοί που πανηγυρίζουν επί τη εορτή του Αγίου Φανουρίου
Ιερός Ναός Αγίου Φανουρίου Δραπετσώνας
Ιερός Ναός Αγίου Φανουρίου Λουτρακίου
Ιερός Ναός Αγίου Φανουρίου Καρελλά Κορωπίου
Ιερός Ναός Αγίου Φανουρίου Κάτω Τούμπας Θεσσαλονίκης
Ιερός Ναός Αγίου Φανουρίου Ρόδου
Ιερός Ναός Αγίου Φανουρίου Πάτρας
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου Ιλίου
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Εσταυρωμένου Κολοκυνθούς
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου Μαραθούσας Χαλκιδικής
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Αγίας Παρακευής Ηλιουπόλεως
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Αγίας Παρακευής Ηλιουπόλεως
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Περάματος
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Γεννήσεως του Χριστού Καματερού
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Αγίου Χριστοφόρου Δαφνίου - Χαϊδαρίου
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Αγίου Μάρκου Ευγενικού Κάτω Πατησίων
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Κορυδαλλού
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Παναγίας Γρηγορούσης Ζεφυρίου
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Αγίου Ιωάννου Νικαίας
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Νέας Ερυθραίας
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Αγίου Αρτεμίου Αθηνών
Ιερό Παρεκκλήσιο Αγίου Φανουρίου του Ιερού Ναού Μεταμόρφωσης του Σωτήρος Σουρμένων Ελληνικού
Ιερές Αγρυπνίες για την εβδομάδα 26.08-01.09.2018 εντός Αττικής
Κυριακή 26.08.2018
20:00 Ι.Ν. Ζωοδόχου Πηγής Καλογραίζης Νέας Ιωνίας
20:00 Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Ρόμβης Συντάγματος
22:00 Ι.Ν. Αγίας Παρασκευής Ηλιουπόλεως
Δευτέρα 27.08.2018
Τρίτη 28.08.2018
20:00 Ι.Μ. Αγίου Νικολάου Καλλισίων
20:00 Σιμωνοπετρίτικο Μετόχι Αναλήψεως Βύρωνος
20:30 Ι.Μ. Αγίου Παντελεήμονος Κοκκιναρά
21:00 Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Σπάτων (θα τεθεί σε προσκύνηση τεμάχιο Ιερού Λειψάνου του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου)
21:00 Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Αλίμου
21:00 Ι.Ν. Αγίου Παντελεήμονος Γλυφάδας
21:00 Ι.Ν. Προφήτου Ηλιού Βάρης
21:30 Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Λουμπαρδιάρη
22:00 Ι.Ν. Αγίου Ιωάννου Κυνηγού οδού Βουλιαγμένης
23:00 Ι.Ν. Αγίου Ιωάννου Ρέντη
Τετάρτη 29.08.2018
20:30 Ι.Μ. Αγίου Παντελεήμονος Κοκκιναρά
21:30 Ι.Μ. Εισοδίων της Θεοτόκου Μαρκόπουλου Ωρωπού
Πέμπτη 30.08.2018
20:00 Ι.Ν. Ζωοδόχου Πηγής Καλογραίζης Νέας Ιωνίας
20:00 Ι.Παρ. Αγίας Ζώνης και Αγίου Σπυρίδωνος πλατείας Αέρηδων Πλάκας
20:00 Ι.Ν. Αγίων Αθανασίου και Ευγενίας Περιστερίου
20:30 Ι.Ν. Μεταμόρφωσης του Σωτήρος Σουρμένων Ελληνικού
20:30 Ι.Μ. Αγίου Παντελεήμονος Κοκκιναρά
21:00 Ι.Ν. Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Διλόφου Βάρης
Παρασκευή 31.08.2018
20:30 Ι.Μ. Αγίου Παντελεήμονος Κοκκιναρά
21:00 Ι.Μ. Ασωμάτων Πετράκη
21:00 Ι.Μ. Παντοκράτορος Νταού Πεντέλης
Σάββατο 01.09.2018
20:00 Ι.Π. Αναστάσεως Χριστού Σπάτων
22:00 Ι.Ν. Αγίας Βαρβάρας Ιλίου
Παρασκευή 24 Αυγούστου 2018
Πέμπτη 23 Αυγούστου 2018
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ: Ανοιχτή επιστολή στον Πρωθυπουργό από τη μητέρα του Νίκου, που βρήκε τραγικό θάνατο στου Φιλοπάππου
Η ανάρτηση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Νίκου, που σκοτώθηκε άδικα, μια καλοκαιρινή βραδιά στου Φιλοπάππου.
(Πηγή: ΑΝΤΕΝΝΑ NEWS)
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ: Μαίνεται η φωτια στην Κέρκυρα. Προληπτική εκκένωση οικισμού.
Μαίνεται η φωτιά στην Κέρκυρα που ξέσπασε σήμερα το μεσημέρι, Πέμπτη 23 Αυγούστου. Πριν δύο ώρες, πραγματοποιήθηκε προληπτική εκκένωση της κοινότητας των Ραχτάδων. Οι κάτοικοι εγκατέλειψαν προληπτικά την κοινότητα με δικά τους μέσα, καθώς η φωτιά βρίσκεται κοντά στον οικισμό, αλλά σε δυσπρόσιτη, μέχρι στιγμής, τοποθεσία. Στο σημείο υπάρχουν ισχυρές Πυροσβεστικές δυνάμεις που ενισχύονται όσο περνάει ο χρόνος.
Τετάρτη 22 Αυγούστου 2018
Να ψάλλεται το "κοινωνικό" στη Θεία Λειτουργία ή όχι;
Όταν σπουδάζαμε βυζαντινή μουσική, ενθυμούμαι παλιότερα, μάς έλεγαν στο Ωδείο ότι τα "κοινωνικά" δεν πρόκειται, σχεδόν ποτέ, να τα ψάλλουμε στους ναούς, εκτός βέβαια, ελαχίστων εξαιρέσεων. Ο λόγος; Σήμερα ψάλλονται σε μετρημένους, στα δάκτυλα της μιας χειρός, ναούς, διότι, δυστυχώς, το "κοινωνικό" εξαλείφθηκε και τη θέση του πήρε, και εγκαθιδρύθηκε, η ώρα του κηρύγματος!
Για το κήρυγμα δεν θα πω περισσότερα, ούτε για την ώρα ούτε, βέβαια, για το χρόνο διάρκειάς του, καθώς έχουμε κάνει εκτενή αναφορά αλλού (1). Θα αναφερθούμε, όμως, στο "κοινωνικό", στη μουσικολογική και όχι μόνο αξία του και στην όλη λειτουργική - προσευχητική συνεισφορά του.
Το "κοινωνικό" είναι ψαλμικός - βιβλικός ύμνος, συνήθως στίχοι από ψαλμό, «καλυπτήριος της θείας Κοινωνίας, που σταματά όταν τελειώσει η θεία Κοινωνία των ιερέων με το εφύμνιο "Αλληλούϊα"»(2). Αναφέρεται προτρεπτικά και προφητικά στη θεία Κοινωνία και, τρόπον τινά, προετοιμάζει τους πιστούς που έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα για να κοινωνἠσουν. Οι ιεροψάλτες διακόπτουν το "κοινωνικό" όταν εξέλθουν οι ιερείς από το ιερό Βήμα και συνεχίζουν να ψάλλουν αυτό καθ᾿όλη τη διάρκεια της θείας Κοινωνίας. Η συνήθεια, την ώρα αυτή, δηλαδή, που κοινωνούν οι πιστοί, αντί του "κοινωνικού" να ψάλλονται τροπάρια της ημέρας ή της εορτής (ενδεχομένως της ημέρας) ή, ακόμη χειρότερα μακρόσυρτα και "άφθογγα" τεριρέμ (όπως και ψαλλοτράγουδα!!!) είναι άκρως εσφαλμένη και αντιπαραδοσιακή!
Η συνήθεια, πάλι (διότι, δυστυχώς, περί συνήθειας, πλέον, πρόκειται) λίγο πριν αρχίσει το "κοινωνικό", ν᾿ ακούγεται η προσταχτική φωνή του λειτουργού από μικροφώνου, που να υποδεικνύει στον ιεροψάλτη το "κομμάτι" που εκείνη τη στιγμή ορέγεται ν᾿ ακούσει ο ίδιος, πέραν του ότι θυμίζει "παραγγελιά" και "μερακλίστικο αίτημα", είναι αχαρακτήριστη, αβάσιμη, αντιλειτουργική! Επί του αναλογίου, ευτυχώς ή δυστυχώς, ακόμη, την εύθυνα φέρουν οι διορισμένοι ιεροψάλτες του ναού και μόνον αυτοί. Διαφορετικά, ας μην τους διόριζαν οι έχοντες την αποκλειστική ευθύνη!
Η χρονική διάρκεια των "κοινωνικών" με μία μέσης τροπικής εκτέλεσης διαδικασία, σχεδόν, δεν ξεπερνά το δεκάλεπτο! Οι μουσικοί δάσκαλοι και συγγραφείς, στην πλειονότητά τους ιερωμένοι, δεν τα έγραψαν και συνέθεσαν τυχαία. Ε, λοιπόν, ας τα ψέλνουμε, όχι να τα βλέπουμε μόνο ως διακοσμητικά στοιχεία και να τα αφήνουμε στο χρονοντούλαπο των στασιδιών και των αναλογίων.
Η συνήθεια, δε, την ώρα - προσοχή! - μετά το "κοινωνικό", όταν, ενδεχομένως ο ιερέας - λειτουργός δεν έχει εξέλθει ακόμη του ιερού Βήματος, να διαβάζονται στους ναούς (από τον ιεροψάλτη ή τον αναγνώστη, εάν υπάρχει) ευχές από την ακολουθία της θείας Μεταλήψεως, αναμφισβήτητα, είναι ευχάριστη, κατανυκτική, και προτρεπτική στην όλη ενδόμυχη προετοιμασία μας για τη θεία Κοινωνία.
Τέλος, αποτελεί προσβολή προς τον ίδιο τον Κύριο Ιησού Χριστό μας, κάθε φορά που ο λειτουργός κοινωνεί τον κόσμο και λαό του Θεού και ο πρωτοψάλτης ή ο Λαμπαδάριος του ναού, αφήνοντας, ειδικά εκείνη τη στιγμή, στο αναλόγιο κάποιους βοηθούς του, εισέρχεται εντός του ιερού Βήματος για ολιγόλεπτη ανάπαυση, συζήτηση ή ακόμη και για στιγμιαίο ανεφοδιασμό! Αναφέρομαι, βέβαια, όχι στις εξαιρέσεις, αλλά στον κανόνα.
Οι ιεροψάλτες ας μάθουμε καλά, λοιπόν, πέραν των άλλων, τα "κοινωνικά", αυτά τα εξαίσια μουσικά μαθήματα κατ᾿ ήχον της Κυριακής ή της εορτής και ας τα ψάλλουμε με ταπείνωση, κατάνυξη και συντριβή. Και οι φιλακόλουθοι ιερείς μας, είτε γνωρίζουν μουσικά είτε όχι, ας επιτρέπουν στους ιεροψάλτες μας ν᾿ ακολουθούν την ορθή τάξη και το σωστό λειτουργικό τυπικό της Εκκλησίας μας προς δόξαν του Παναγίου Τριαδικού Θεού.
Δημήτριος Π. Λυκούδης
Η συνήθεια, πάλι (διότι, δυστυχώς, περί συνήθειας, πλέον, πρόκειται) λίγο πριν αρχίσει το "κοινωνικό", ν᾿ ακούγεται η προσταχτική φωνή του λειτουργού από μικροφώνου, που να υποδεικνύει στον ιεροψάλτη το "κομμάτι" που εκείνη τη στιγμή ορέγεται ν᾿ ακούσει ο ίδιος, πέραν του ότι θυμίζει "παραγγελιά" και "μερακλίστικο αίτημα", είναι αχαρακτήριστη, αβάσιμη, αντιλειτουργική! Επί του αναλογίου, ευτυχώς ή δυστυχώς, ακόμη, την εύθυνα φέρουν οι διορισμένοι ιεροψάλτες του ναού και μόνον αυτοί. Διαφορετικά, ας μην τους διόριζαν οι έχοντες την αποκλειστική ευθύνη!
Η χρονική διάρκεια των "κοινωνικών" με μία μέσης τροπικής εκτέλεσης διαδικασία, σχεδόν, δεν ξεπερνά το δεκάλεπτο! Οι μουσικοί δάσκαλοι και συγγραφείς, στην πλειονότητά τους ιερωμένοι, δεν τα έγραψαν και συνέθεσαν τυχαία. Ε, λοιπόν, ας τα ψέλνουμε, όχι να τα βλέπουμε μόνο ως διακοσμητικά στοιχεία και να τα αφήνουμε στο χρονοντούλαπο των στασιδιών και των αναλογίων.
Η συνήθεια, δε, την ώρα - προσοχή! - μετά το "κοινωνικό", όταν, ενδεχομένως ο ιερέας - λειτουργός δεν έχει εξέλθει ακόμη του ιερού Βήματος, να διαβάζονται στους ναούς (από τον ιεροψάλτη ή τον αναγνώστη, εάν υπάρχει) ευχές από την ακολουθία της θείας Μεταλήψεως, αναμφισβήτητα, είναι ευχάριστη, κατανυκτική, και προτρεπτική στην όλη ενδόμυχη προετοιμασία μας για τη θεία Κοινωνία.
Τέλος, αποτελεί προσβολή προς τον ίδιο τον Κύριο Ιησού Χριστό μας, κάθε φορά που ο λειτουργός κοινωνεί τον κόσμο και λαό του Θεού και ο πρωτοψάλτης ή ο Λαμπαδάριος του ναού, αφήνοντας, ειδικά εκείνη τη στιγμή, στο αναλόγιο κάποιους βοηθούς του, εισέρχεται εντός του ιερού Βήματος για ολιγόλεπτη ανάπαυση, συζήτηση ή ακόμη και για στιγμιαίο ανεφοδιασμό! Αναφέρομαι, βέβαια, όχι στις εξαιρέσεις, αλλά στον κανόνα.
Οι ιεροψάλτες ας μάθουμε καλά, λοιπόν, πέραν των άλλων, τα "κοινωνικά", αυτά τα εξαίσια μουσικά μαθήματα κατ᾿ ήχον της Κυριακής ή της εορτής και ας τα ψάλλουμε με ταπείνωση, κατάνυξη και συντριβή. Και οι φιλακόλουθοι ιερείς μας, είτε γνωρίζουν μουσικά είτε όχι, ας επιτρέπουν στους ιεροψάλτες μας ν᾿ ακολουθούν την ορθή τάξη και το σωστό λειτουργικό τυπικό της Εκκλησίας μας προς δόξαν του Παναγίου Τριαδικού Θεού.
Δημήτριος Π. Λυκούδης
Παραπομπές:
1.Πρβλ., Δημητρίου Λυκούδη, Λειτουργικά Ζητήματα, τόμος Α', Αθήνα 2017, σελ. 84-85.
2.Βλ. Γεωργίου Κουγιουμτζόγλου (πρωτοπρεσβ.) Λατρευτικό Εγχειρίδιο, Στοιχεία λατρείας για την τάξη και τη λατρεία της Εκκλησίας, Θεσσαλονίκη 2006, σελ. 119.
Τρίτη 21 Αυγούστου 2018
"Μόνον εγώ και ο Θεός υπάρχομεν..."
ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΣΑΣ
Είπε ο Αββάς Αλώνιος: «Εάν δεν ειπή, με την καρδίαν του, ο άνθρωπος, ότι εις αυτόν τον κόσμον μόνον εγώ και ο Θεός υπάρχομεν, δεν θα δυνηθή να εύρη ανάπαυσιν ψυχής».
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)