Καμία χώρα του κόσμου δεν προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία υγιούς ανατροφής και ένα περιβάλλον κατάλληλο για το μέλλον τους, προειδοποίησαν χθες ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και άλλοι φορείς στην έκθεση «Ενα μέλλον για τα παιδιά του κόσμου;». Η κλιματική αλλαγή και οι επικίνδυνες διαφημίσεις που ενθαρρύνουν τη διατροφή με «fast foods» και την κατανάλωση αλκοόλ από ανηλίκους θέτουν τα παιδιά σε κίνδυνο. Η έκθεση, που εκπονήθηκε από τον ΠΟΥ, τη Unicef και την επιστημονική επιτροπή του περιοδικού Lancet, κατέταξε 180 χώρες σύμφωνα με τις πιθανότητες που έχει ένα παιδί να ευδοκιμήσει, αξιολογώντας παράγοντες όπως η εκπαίδευση, η διατροφή και η παιδική θνησιμότητα. Επίσης, τα κράτη αξιολογήθηκαν με βάση τις εκπομπές αερίων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Οι ειδικοί έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας ότι οι εξελίξεις των τελευταίων είκοσι ετών θα αντιστραφούν, εφόσον δεν εφαρμοστούν άμεσα ριζικές αλλαγές από τις παγκόσμιες κυβερνήσεις. «Κάθε παιδί, παγκοσμίως, απειλείται από την κλιματική αλλαγή, αλλά και τις εμπορικές πιέσεις», δήλωσε η Ελεν Κλαρκ, πρώην πρωθυπουργός της Νέας Ζηλανδίας, που προεδρεύει στη συντακτική επιτροπή της έκθεσης. «Τα κράτη οφείλουν να αναβαθμίσουν την προσέγγισή τους στην παιδική και εφηβική υγεία, ώστε να προστατεύσουν τον κόσμο που θα κληρονομήσουν στο μέλλον».
Τις πρώτες δέκα θέσεις παγκοσμίως στον δείκτη ευημερίας των παιδιών (Global Child Flourishing Index) καταλαμβάνουν οι Νορβηγία, Ν. Κορέα, Ολλανδία, Γαλλία, Ιρλανδία, Δανία, Ιαπωνία, Βέλγιο, Ισλανδία και Βρετανία, ενώ τις πέντε τελευταίες το Μάλι, ο Νίγηρας, η Σομαλία, το Τσαντ και η Κεντροαφρικανική Δημοκρατία. Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 31η θέση διεθνώς.
Επίσης, οι ειδικοί προειδοποίησαν ότι μια αύξηση της μέσης παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά 4 βαθμούς Κελσίου μέχρι το 2100, όπως προβλέπεται, θα έχει «κατακλυσμικές συνέπειες για την υγεία» των μελλοντικών γενεών: αύξηση της στάθμης των θαλασσίων υδάτων, καύσωνες, μεγάλος υποσιτισμός και ενίσχυση των λοιμωδών νοσημάτων, όπως η ελονοσία.
Η έκθεση επισήμανε τον κίνδυνο που διατρέχουν τα παιδιά εξαιτίας των επισφαλώς προωθητικών ενεργειών (μάρκετινγκ). Τα παιδιά σε μερικές χώρες βλέπουν έως 30.000 τηλεοπτικές διαφημίσεις ετησίως, πολλές από τις οποίες προωθούν τα διατροφικά «σκουπίδια», τα αλκοολούχα ποτά και τα σακχαρώδη αναψυκτικά. Ερευνα που εκπονήθηκε το 2019 εκτιμούσε ότι περίπου 2,3 δισεκατομμύρια παιδιά και ανήλικες σε όλον τον κόσμο είναι υπέρβαροι, ενώ 150 εκατομμύρια παιδιά έχουν καθυστερημένη ανάπτυξη. Ανησυχητική θεωρείται από τους ειδικούς και η εξάπλωση του ηλεκτρικού τσιγάρου στους νέους.
Τέλος, η έκθεση προτείνει την άμεση υλοποίηση στόχων, όπως είναι η σημαντική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Τα παιδιά και οι έφηβοι θα πρέπει να μπουν στο επίκεντρο των προσπαθειών βιώσιμης ανάπτυξης και η «φωνή» τους να ενσωματωθεί σε όλες τις αποφάσεις χάραξης πολιτικής, ενώ θα πρέπει να ενισχυθούν οι ρυθμίσεις που διέπουν το μάρκετινγκ.
Οπως επισήμανε ο αρχισυντάκτης του επιστημονικού περιοδικού Lancet, δρ Ρίτσαρντ Χόρτον, «η έκθεση είναι στην πραγματικότητα μια έκκληση για τη γέννηση μιας νέας εποχής στην παιδική και εφηβική υγεία. Αυτή είναι η μεγαλύτερη δοκιμασία της γενιάς μας».
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου