ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ "ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ"

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2015

"Πως να εξομολογούμαι;"

 

Είναι ένα ερώτημα που κατά κόρον λαμβάνει χώρα σήμερα, ανάμεσα στο χριστεπώνυμο πλήρωμα. Ρωτούν οι χριστιανοί, μα απάντηση ορθόδοξη δε λαμβάνουν. Στην εξομολόγηση μιλάμε "λακωνικά". Δεν επιρρίπτουμε την ευθύνη στον άλλον, αλλά αποδεχόμαστε το σύνολο, το πλήρωμα της εύθυνας της πράξεως, ακόμη και αν δεν απορρέει αυτή από τις δικές μας ενέργειες. Eξομολόγηση σημαίνει ταπείνωση, έκφραση μετανοίας, αποδοχη της αναξιότητός μας και ειλικρινής απόφαση να επαναπροσδιορίσουμε την ανοδική πορεία μας. Εισέτι, ως λέγω συχνά, δεν αναμένουμε να μας ρωτήσει ο ιερέας. Στην εξομολόγηση οδηγούμαστε για να καταθέσουμε το βάρος της ψυχής μας, όχι για να έλθουμε σε διάλογο με τον ιερέα - πνευματικό, που εκ των πραγμάτων, έρχεται σε αμηχανία όταν μας βλέπει αμίλητους μπροστά του!!! Εδώ βέβαια, πρέπει να τονίσουμε και την ευθύνη ορισμένων κληρικών μας, το εγκληματικό και αχαρακτήριστο από την πλευρά κάποιων, κι δη αγάμων ιερέων [εδώ η ποιμαντική ψυχολογία πολλά έχει να καταθέσει επ΄ αυτού], να ξεκινούν να ερωτούν με εξονυχιστικές λεπτομέρειες γεγονότα και αμαρτήματα που άπτονται πολύ ιδιαιτέρων προσωπικών στιγμών! Μάς έλεγε ο Γέρων Εφραίμ ο Φιλοθεΐτης: "Λακωνικά στην εξομολόγηση. Για παράδειγμα, απλή αναφορά στο αμάρτημα, έκλεψα ένα μήλο, τίποτα περισσότερο. Ούτε που, με ποιον και με ποιό τρόπο. Απλή αναφορά για να αποφεύγουμε τον σκανδαλισμό". Καλόν και επωφελές δε, είναι προηγουμένως, ο πιστός να προετοιμάζεται νοερά πριν καταφύγει στο ιερό Εξομολογητήριο για να ξέρει που θα κινηθεί και τι θα αναφέρει! Προσοχή! Απόλυτη εμπιστοσύνη στο "Μέγα" Μυστήριο της Μετανοίας και Εξομολογήσεως , ως έλεγε ο μεγάλος ιεροκήρυκας Δημήτριος Παναγόπουλος. Έχουμε ιερείς διαμάντια, ποιμένες ολόφωτους, Πατέρες "επόμενους τοις αγίοις πατράσι", πάντοτε όμως με προσοχή και λακωνικά!!! Η δε συχνότητα προσέλευσης στο Μυστήριο επαφίεται στην ιδιοσυγκρασία και προσωπικότητα ενός εκάστου εξ ημών. Λακωνικά λοιπόν και να έχουμε κατά νου, στις δεσποινίδες και κυρίες αναφέρομαι εδώ, προσοχή!! Άνθρωποι είναι απέναντί σας, άνθρωποι σάς εξομολογούν, όχι άγγελοι!!! Προσοχή στα λόγια λοιπόν και λακωνικά η αναφορά και καταγραφή του αμαρτήματος! Καλή μετάνοια!!!

Δημητρίου Π. Λυκούδη

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

"Οι εκπομπές της εβδομάδος 07/12/2015 - 13/12/2015"



Α. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ: "Οι ΄Αγιοι Μηνάς ο Καλλικέλαδος, Ερμογένης και Εύγραφος"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [Ε]"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Γ. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [Ε]"

(Δημήτριος Π. Λυκούδης),
 

 Δ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ: "Σύγχρονοι λειτουργικοί προβληματισμοί [Β΄]"
(Προσκεκλημένος ομιλητής ο κ. Γεώργιος Ζαραβέλας, πτ. Θεολογίας και υπ. διπλωματούχος master Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών).



Διάλογος με τους νέους [43]

Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

"Οι εκπομπές της εβδομάδος 30/11/2015 - 06/12/2015"




Α. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ: "Ο Άγιος Θεόδωρος Αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [43]"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Γ. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [Ε]"
 

(Δημήτριος Π. Λυκούδης),
 

 Δ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ : "Σύγχρονοι λειτουργικοί προβληματισμοί [Α΄]

(Προσκεκλημένος ομιλητής ο κ. Γεώργιος Ζαραβέλας, πτ. Θεολογίας και υπ. διπλωματούχος master Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών).


Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015

Νέο βιβλίο του Δημητρίου Π. Λυκούδη με τίτλο "Αγέλαστοι ΄Ανθρωποι" [Ποιητική Συλλογή]




Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του Δημητρίου Π. Λυκούδη, με τίτλο:
  "Αγέλαστοι Άνθρωποι"  [Ποιητική Συλλογή]. (σελ 156)
Τηλ παραγγελιών: 6948038461 - 6997142526
Σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία του κέντρου της Αθήνας.

Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2015

"Μέχρι που φθάνουν τα όρια της συγχώρησης μέσα στην πνευματική ζωή;"



 

Πρωτίστως θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε το νόημα της πνευματικής ζωής. Πνευματική ζωή σημαίνει κόπος, διαρκής και αδιάλειπτη προσπάθεια του πιστού να μην αποφέρει και προσδώσει λύπη στον Ουρανό! Πνευματική ζωή βιώνω όταν καθεύδω με γαληνεμένη συνείδηση, όταν εναγκαλίζομαι την όποια χαρά του εμπερίστατου αδελφού μου. Όρια συγχωρητικά δεν υπάρχουν!!! Δεν είναι δυνατόν να θέσουμε ποσοτικά μέτρα ή σταθμά που θα επιφέρουν το πιθανό τέρμα ή αντίστοιχα, την απαρχή της συγχωρήσεως. Συγχωρώ σημαίνει ξεχνώ, δεν αφήνω λογισμό να περάσει στην  καρδιά μου. Και μάλιστα, "όχι μόνο ξεχνώ, αλλά αποκόπτω και πετώ μακριά τα ίχνη αυτού του λογισμού από μέσα μου",  ως έλεγε ο άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης! Πλην όμως, υπάρχει και η ποιότητα της συγχωρήσεως! Υπάρχει δηλαδή και η προσπάθεια να διαγνώσω, να κατανοήσω, ει δυνατόν βέβαια,  ότι η συγκατάβασή μου είναι καθάρια, ειλικρινής, αυτοθέλητη, αυτενέργετη! Εάν αντιληφθώ ότι στην αντίπερα όχθη υπάρχει παθολογικό ή ψυχοπαθολογικό θέμα, τότε η συγκατάβασή μου επί της συγχωρήσεως συνοδεύεται από την "εξ αποστάσεως" επαφή και σχέση μου με το πρόσωπο αυτό,διαφορετικά κινδυνεύω να φαίνομαι και να αυτοπαρουσιάζομαι ως "στάρετς", που δήθεν κατέχω τον έλεγχο και εμπαίζομαι από διάβολο και ανθρώπους! Με άλλα λόγια, η συγχώρηση δεν έχει όρια , έχει όμως όρια η αυτοθέλητη και εκούσια παραμονή μου στο λάθος, στο αμερπές, στο μιαρό, στο αναίσχυντο! Όσοι λοιπόν μένουν και στέκουν αδιόρθωτοι επί το αυτό, "μετά πρώτην και δευτέραν νουθεσίαν..." να κερδίζουν την αγάπη και συγχώρησή μας όχι μέ ημίμετρα αγάπης, αλλά με μέτρο "απόστασης", προκειμένου να διασωθεί η πνευματική γαλήνη και πραότητα που τροφοδοτεί την ποιότητα της αυτής συγχωρήσεως!

Όχι να φύγουμε λοιπόν από τους ανθρώπους! Από την αμαρτία μας να φύγουμε!!!

Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015

"Γιατί η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν επιτρέπει την τέλεση της εξοδίου ακολουθίας σε δεδηλωμένους αθέους και αυτόχειρες;"



 

Το ζήτημα είναι σύνθετο! Πρωτίστως για τους "δεδηλωμένους αθέους¨, αν και ομολογώ ότι ο τίτλος είναι ασύμβατος με την ορθόδοξη Πατερική ορολογία. Από τη στιγμή που ο "δεδηλωμένος άθεος" δεν αποδέχεται επί της γης ως Σωτήρα και Θεό τον Κύριο μας Ιησού Χριστό, από το γεγονός ότι υποχρεούμεθα ως χριστιανοί να σεβαστούμε την απόρριψη του εν λόγω ανθρώπου και άρνησή του να αποτελέσει μέλος και αναπόσπαστο μέρος του κοινωνικού-λειτουργικού συνόλου, μέλος δηλαδή της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, από το γεγονός συνάμα πως ο ίδιος ο Πανάγιος Θεός τόν σέβεται και αποδέχεται την άρνησή του, αβίαστα γίνεται κατανοητό ότι καί η Ορθόδοξη Εκκλησία, αυτοθελήτως και εκουσίως, σεβόμενη την ελευθερία και το γνωμικό θέλημα του μεταστάντος, που "εν ζωή¨ δεν επιθυμούσε να έχει Θεό, δεν επιτρέπει την τέλεση της εξοδίου ακολουθίας [κηδείας] για να αποδείξει ότι εμπράκτως και ορθοπράκτως σέβεται και αποδέχεται την ετερότητα!

Ωσαύτως και στην περίπτωση του αυτόχειρα. Εδώ όμως χρειάζεται προσοχή! Πολλοί συγγενείς, κινούμενοι από αγαπητικά και κοινωνικά κίνητρα προς τον αυτόχειρα[εδώ κατανοούμε τον πόνο τους στην ολότητά του], παρουσιάζουν ως δικαιολογία ότι ο αυτόχειρ, όσο ζούσε, δεν είχε πλήρη επίγνωση της λογικής πραγματικότητας ["σώας τας φρένας"] και επομένως χρίζει ιδιαιτέρας ποιμαντικής προσεγγίσεως, έστω και "μετά θάνατον". Προσοχή! Τους ανθρώπους θα τους ξεγελάσουμε! Την Παναγία Τριάδα; Τον Ουρανό; Επομένως, καλώς και ιερώς και ευσχημόνως "κατά πάντα" πράττει η Αγία μας Εκκλησία όταν δεν τελεί εξόδιο ακολουθία σε αυτόχειρες. Σέβεται την άρνηση του μεταστάντος, σέβεται την ελευθερία του προσώπου του, σέβεται το Σώμα Της.

 Δεν θα είναι όμως υπερβολή να υποστηρίξουμε ότι ίσως, ίσως λέγω σε κάποιες περιπτώσεις που διαφαίνονται "ξεχωριστές" και πανθομολογούνται από τον περιβάλλοντα κόσμο, ίσως λέγω, η Αγία μας Εκκλησία θα πρέπει να εκφράζεται και να αποφαίνεται με μεγαλύτερη ανεκτικότητα και διάκριση! Παρά ταύτα, ο κανόνας είναι αυτός που ανέφερα στην αρχή και με συναντά απολύτως σύμφωνο!


Δημητρίου Π. Λυκούδη

"Οι εκπομπές της εβδομάδος 16/11/2015 - 22/11/2015"



Α. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ: Άγιος Άζης ο Θαυματουργός"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [41]"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Γ. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Διάλογος με τους νέους [Ε]"

(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Δ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ

(Δημήτριος Π. Λυκούδης).


Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2015

"Είναι επιτρεπτό να άγουν τα ονομαστήριά τους οι θρησκευτικοί ποιμένες;"




Επιτρεπτό είναι, ηθικό δεν είναι, μάλλον δε και ανήθικο και ασύμβατο και ασύμφωνο με την ιερατική και δη, αρχιερατική τους διακονία! Μακράν απ΄ εμού επιδιώξεις λαϊκισμού! Πιότερο με αποξενώνουν παρά με νουθετούν. Παρά ταύτα όμως, αν και η ουτιδανότητά μου ανήκει στη χορεία όσων εκείνων υπερασπίζονται το τιμημένο ράσο με κάθε τρόπο και οιουδήποτε τιμήματος, εν προκειμένω, κατηγορηματικά δηλώνω και απερίφραστα πρωτοστατώ στο "ουαί" όλων όσων κυνηγούν και αναπαύονται στις "φιέστες" και στα δώρα, στις κακέκτυπες απομιμήσεις των πάλαι ποτέ καλών και ουσιωδών θεατρικών παραστάσεων και ερασιτεχνικών δρωμένων! Φεύ! Δεν αναφέρομαι στη Θεία Λειτουργία, αλλά στην προετοιμασία και σε όσα έπονται αυτής, στα μιαρά, επαίσχυντα, ανορθόδοξα, απατροπαράδοτα, ανήκουστα, ανίερα! Στους πανηγυρικούς που εστιάζουν στον εορτάζοντα  Άγιο στα πρώτα πέντε λεπτά της ώρας και ακολουθεί η γλειώδης φιλοφρόνηση και η αντίδοση και η υπόσχεση και η πιθανή συγκατάβαση και "παραλληλία" στο μέλλον για πιθανή αποδοχή πρότασης εμψηφισμού και άλλων ορεγομένων του Αυτού επισκοπικού αξιώματος! Είναι ανήθικο! Αν και ένας χριστιανός ξενυχτάει στο κρεβάτι του πόνου, αν και ένας ετερόδοξος δεν έχει βραδινό κατάλυμμα, αν έστω και μιά ψυχή αδημονεί την επιούσαν και αγωνιά δια την σωτηρίαν της, ακόμη και τότε, δεν έχετε δικαίωμα διοργάνωσης,συμμετοχής, αποδοχής και προσωπικής τέρψης στα εόρτια "καραγκιοζιλίκια" και μεθέορτα και παμμίαρα! Και ως κατακλείδα επιτέλους, θυμηθείτε: ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΘΕΟΣ!!!

Δημητρίου Π. Λυκούδη

"Απομαγνητοφωνημένη ομιλία ¨Περί Νηστείας¨ του Δημητρίου Π. Λυκούδη"





Αγαπητοί ακροατές το θέμα της σημερινής εκπομπής είναι αφιερωμένο στη νηστεία. Στο πότε αλλά και με ποιο τρόπο να νηστεύουμε, στη θέση που έχει η νηστεία μέσα στη ζωή μας και ασφαλώς στη συνεισφορά που έχει στην προσπάθεια μας να προσεγγίσουμε και να συναντήσουμε τον Θεό. Ας τονίσουμε εξ αρχής ότι η νηστεία δεν είναι ο σκοπός αλλά το μέσο. Το μέσο που χρησιμοποιεί ο πιστός για να μπορέσει να τιθασσεύσει τα πάθη του, για να μπορέσει να εγκρατευθεί. Άλλωστε η νηστεία έχει να κάνει με την εγκράτεια και η εγκράτεια με τη νηστεία.