ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ "ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ"

Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014

"Διάλογος με τους νέους [7] "


(ακούστε εδώ)


Θέματα εκπομπής:

1.Να σχολιάσετε τα πρόσωπα των επιτρόπων και του φιλόπτωχου.

2.Ποια είναι η διαφορά της απλότητας και της απλοϊκότητας;

3.Επιτρέπεται να εισχωρούν τα ζώα εις στον Ιερό Ναό;

4.Κάθε πότε να εξομολογούμαστε;

5.Επιτρέπεται να εισέρχονται οι λαϊκοί στο Ιερό Βήμα;

6.Να σχολιάσετε το ασχημάτιστο της προσευχής.

7.Σήμερα να σημαίνουν τα σήμαντρα και οι καμπάνες;

8.Μας ακούει πάντοτε ο Θεός;

"Παιδαγωγία εν Χριστώ" [2]

Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014

"Λειτουργούν τα Μυστήρια της Εκκλησίας μας ακόμη και σε όσους πιστούς δείχνουν αδιαφορία και απροθυμία συμμετοχής σε αυτά;"




 Τα Μυστήρια, κατά τον μακαριστό καθηγητή Παναγιώτη Τρεμπέλα, είναι «μέσα, υπ΄ αυτού του Χριστού ορισθέντα και συσταθέντα, δι΄ ων ως ασφαλών αγωγών μεταδίδεται ημίν η εις την βασιλείαν των ουρανών ζωοποιούσα και αναγεννώσα ημάς χάρις». Στην Ορθόδοξη όμως Θεολογία δε σταματούμε εδώ. Η συμμετοχή στα Μυστήρια της Εκκλησίας μας είναι εμπροϋπόθετη, δηλαδή υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις που σχετίζονται με τον πιστό και με την συμμετοχή του σε αυτά. Η σωστική δύναμη του Μυστηρίου διατηρείται αλώβητη και ανόθευτη, πλην όμως, η σωστική ωσαύτως επενέργειά του στον πιστό εξαρτάται καί από τον τελευταίο, ένεκα της συνεργείας Θεού και ανθρώπου.
Η Αγία μας Εκκλησία προσφέρει τα Μυστήρια μόνο στα μέλη της, δηλαδή σε όσους έχουν βαπτισθεί ορθοδόξως εις το όνομα της Αγίας και Αδιαιρέτου Παναγίας Τριάδος. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Ο Γέρων Παΐσιος ο Εζνεπίδης έλεγε ότι η χάρις ¨εξατμίζεται¨ γρήγορα, απαιτεί ιδαίτερο κόπο από την πλευρά του πιστού για να την διατηρήσει! «Μη τοίνυν θαρρώμεν, ότι γεγόναμεν άπαξ του σώματος»[1] θα τονίσει ο ιερός Χρυσόστομος. Αποκτάται η χάρις μέσω του αγίου Βαπτίσματος αλλά επαφίεται στον πνευματικό αγώνα του πιστού κατά βούληση αν επιθυμεί και σε ποιο βαθμό να ενεργοποιήσει την αποκτημένη χάρη[2].


Δημητρίου Π. Λυκούδη

Παραπομπές:
1.Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, Λόγος εις την Προς Εφεσ. Ομιλ., Γ, δ. PG 60, 23, πρβλ., Καραγιάννη Βασιλείου (Αρχιμ.), Ορθόδοξη πνευματικότητα και Μυστηριακή ζωή, στο περιοδικό ¨Απόστολος Βαρνάβας¨, ΝΕ΄ (1994), σελ. 103-116.
2.Πρβλ.,Μεταλληνού Γεωργίου(Πρωτοπρεσβ.), Η Θεολογική Μαρτυρία της Εκκλησιαστικής Λατρείας, εκδ. Αρμός, Αθήνα 1996, κυρίως τις σελίδες 274-291, Ζηζιούλα Ιωάννου(Μητροπολίτου Περγάμου), Θέματα Εκκλησιολογίας, Θεσσαλονίκη 1992, Θεοδώρου Ευαγγέλου, Μαθήματα Λειτουργικής, τεύχος Α΄, εν Αθήναις 1986.

"Ο ΄Αγιος ΄Αζης ο Θαυματουργός" (19 Νοεμβρίου)

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Στην Ιερά Μεγίστη Μονή του Βατοπεδίου



Δημήτριος Π. Λυκούδης 
Θεολόγος – Φιλόλογος, Υπ. Δρας Παν/μίου Αθηνών

Ήταν από τις πρώτες μονές που επισκέφθηκα αρχές Μαρτίου 1997. Ενθουσιάστηκα! Πιότερο καστρομονάστηρο θύμιζε. Επιβλητικοί πύργοι, χαλύβδινοι εξώστες με βασιλική αξιοπρέπεια, βυζαντινές ¨Κόρδες¨ (οι πτέρυγες των Κελιών των μοναχών), που εδραιωμένες ¨ασφυκτικά¨ η μία σιμά στην άλλη ομονοιούν και αναπαύουν, έστω και πρόσκαιρα, από τούδε και εσαεί, λαμπροφόρους αγίους του Ουρανού! Ένας  καστρόσχημος Πυλώνας, αμέτρητα παρεκκλήσια διανθίζουν ολούθε την αγιότητα. Και αν πεις και για την εσωτερική αυλή! Από τις μεγαλύτερες του Όρους! Ιερά και Μεγίστη η Μονή του Βατοπεδίου μια και τριανταπέντε χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα είναι οικοδομημένα! Κάπου εκεί, λίγο τα λόγια, λίγο οι εικόνες που αναμοχλεύω από τότε! Ιερά Μονή του Βατοπεδίου, καύχημα και σέμνωμα του Όρους και του Ορθόδοξου Ανατολικού Μοναχισμού.

Οι Εκπομπές της εβδομάδος 17/11/2014 - 22/11/2014





Α. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Πλήσίον αυτός ο άγνωστος"
(Προσκεκλημένος ομιλητής ο κ. Γεώργιος Μανώλης, πτ. Θεολογίας και υπ. διπλωματούχος master Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών )

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: " Διάλογος με τους νέους (Z)"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης)

Γ. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ: "Ο Άγιος ΄Αζης ο Θαυματουργός" (19/11)
(Δημήτριος Π. Λυκούδης)

Δ. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ (2)
(Δημήτριος Π. Λυκούδης)







Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

Κυρία Θεοτόκε...



 


Κυρία Θεοτόκε,
Εσείς πάντοτε το καύχημα και η ελπίς μου!
Εσείς η παραμυθία, η βακτηρία μου στις κατηγορίες και λοιδορίες των μισούντων και περιπαιχτικώς προσεγγιζόντων,
Εσείς το μετάρσιον της χαράς μου και η Ζωοδόχος Πηγή των δακρύβρεχτων ενατενίσεών μου, Εσείς ο λόγος και η αιτία της ζωής μου, Εσείς το ξενύχτι και η αρωγός μου,Εσείς ο κόσμος μου! 
Δεχθείτε τη χαρά μου, δώστε μου μετάνοια και εντροπή, Εσείς το σέμνωμα και εγκαλλώπισμα του νοός μου, Εσείς η Πλατυτέρα και Καθέδρα της καρδιάς μου. Σας αγαπώ πιότερο αυτής της βιοτής μου, Κυρία Θεοτόκε, Βασιλέως Καθέδρα!

Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

"Διάλογος με τους νέους [6]"


(ακούστε εδώ)



Θέματα εκπομπής:
1.Η σιωπή στην συκοφαντία, αποδίδει τιμή στον ενεργούντα;

2.Θρησκευτικός τουρισμός.

3.Μας βλέπουν ο ψυχές των κεκοιμημένων αδελφών μας;

4.Προσφέρεται το κομποσκοίνι, για άλλη μονολόγιστη προσευχή;

5.Αναπαύει η ελεημοσύνη όταν γίνεται με σκοπό να καλύψει παράλληλα αμαρτήματα;

6.Είναι εφαρμοστή η τάση για φυγή απο τον κόσμο;

7.Κατά τη διάρκεια της Θειας εξομολογήσεως επικρατεί επιείκεια ή αυστηρότητα;

Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2014

Άραγε, θα σταθείς ποτέ....


Άραγε, θα σταθείς ποτέ μπροστά σε αυτό το τοπίο;
Σήμερα, αύριο, θα το δεις κάποτε;
Αυτό που μας ενώνει είναι η κοινή γνώση:
Γνωρίζω ότι το γράφω για σένα!
Γνωρίζεις ότι συχνά σε σκέπτομαι γράφοντας...
Καλό σου ξημέρωμα όπου βρίσκεσαι...


Δημητρίου Π. Λυκούδη

"Παιδαγωγία εν Χριστώ" [ 1 ]

Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

"Τιμητική Διάκριση"



Η Διεθνής Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών [Δ.Ε.Ε.Λ.] εις την οποίαν συμπεριληφθήκαμε προσφάτως ως νεογνόν αυτής μέλος, ένεκα της μέχρι τούδε ημετέρας εργογραφικής δραστηριότητος, και λίαν εξαιρέτως, με αφορμήν την έκδοσην του τελευταίου πονήματός μας "Βίος Αβίωτος", σήμερον, 13 Νοεμβρίου 2014, εις τα κεντρικά γραφεία αυτής Ζερβουδάκη 17 εις τα Κάτω Πατήσια των Αθηνών, κατόπιν της συνηθισμένης συνεδρίας και διάλεξης μέρους των μελών αυτής, μας απένειμεν τον τιμητικόν τίτλον-βραβείον της αντίστοιχης Ενώσεως Βραζιλιάνικης Λογοτεχνίας, τίτλον άκρως τιμητικόν εις την αλλοδαπήν συγγραφήν, δια της εκπροσώπου αυτής και προέδρου της εντοπίου Ελληνικής Ενώσεως κ. Χρυσούλας Βάρρου.
Συνεχίζουμε την λογοτεχνικήν μας δραστηριότηταν με νέες εκδόσεις βιβλίων, περιοδικών και εφημερίδων που προετοιμάζουμε...

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2014

Θαλασσινός απόηχος...






Θαλασσινός απόηχος! Ανασεμιά μυρίζει, ένα με τη γεύση σου, αφρίζει, κιότεψε να ξανοιχτεί σε θάλασσες βαριές.
Λησμόνησε πως έχει καταστεί αμμουλιανός αβρός, θαλασσινός απόηχος μουντός, αλλοτινά γυρίζει,να αντρικρίσει μονομιάς ουρανοστόλιστες βραδιές, μην και σε συναντήσει ξαφνικός, αγέρας δυνατός και πίσω ναρθείς σε πείσει, αργός, νωχελικός, ωσάν τα βάθη του νοός μεταπηδήσει και δρέψει ναύματα χειρός, εσένανε ποθεί διακαώς, να σ΄αγκαλιάσει νοερώς, μην τύχει και ζητήσει!
Θαλασσινός απόηχος σβηστός, άκραιφνος και δολερός,
που ξέρει στην καταχνιά να κρύβεται σεμνός, και κάτι νύχτες-ιδού καιρός- κυλιέται να σ΄αγγίξει!

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Μπορεί να χρησιμοποιείται το «ζέον» εκτός της Θείας Ευχαριστίας, όπως για ευλογία;


Η απάντηση ξεκάθαρη και πάλι, όχι! Το «ζέον», το θερμό ύδωρ που προετοιμάζει ο νεωκόρος εντός του ιερού βήματος, περίπου την ώρα που απαγγέλεται το Σύμβολον της Πίστεως[Πιστεύω], το αναμιγνύει ο λειτουργός ιερέας ή αρχιερεύς εντός του Αγίου Ποτηρίου, μετά ασφαλώς τον μελισμό του Αγίου Άρτου. Απαγορεύεται αυστηρά κάθε χρήση και αναφορά του εκτός από αυτή την αποκλειστική , εντός της Θείας Ευχαριστίας , λειτουργία του. «Ου χρη άνευ θερμού λειτουργήσαι πρεσβύτερον, ει μη κατά πολλήν περίστασιν και ει ουδαμώς ευρίσκεται θερμόν» [13ος κανών του αγίου Νικηφόρου του Ομολογητού]. Απαγορεύεται και πάλιν αυστηρά να δίδεται «ευλογίαν» από κληρικούς. Εάν δε υποπέσει στην αντίληψή μας κάτι παρόμοιον, αυτομάτως να ενημερώνεται ο οικείος Επίσκοπος για τα περαιτέρω! Το ζέον ύδωρ συμβολίζει την κάθοδον του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία και ωσαύτως και εμείς θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε την ιερή ετούτη στιγμή με σεβασμό και δέος! Ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας σημειώνει πολλά επ΄αυτού, άκρως κατατοπιστικά.

Δημητρίου Π. Λυκούδη

Επιτρέπεται να εισέρχονται οι λαϊκοί [άνδρες] εντός του ιερού βήματος;



Η απάντηση είναι πως δεν επιτρέπεται. Όπως και στις γυναίκες, έτσι και στους άνδρες δεν είναι επιτρεπτό να εισέρχονται εντός του ιερού βήματος. Σε αυτό εισέρχονται μόνον οι ιερείς και οι διάκονοι, καθώς και ο επίσκοπος. Οι ιεροψάλτες εισέρχονται μόνον εις το διακονικόν για να ενδυθούν το εξώρασο και επιστρέφουν πάλιν στο ανάλογιον, εφόσων πρώτα «πάρουν καιρό» δια μετανοίας εις τον προεστώτα ιερέα και τούς ευλογήσει το ράσο. Μόνον ο νεωκόρος, ο οποίος είναι και επιφορτισμένος δια την διακονίαν αυτήν επιτρέπεται να κινείται εντός του ιερού βήματος, καθώς και τα μικρά παιδιά που διακονούν, πάντοτε κατόπιν ευλογίας του ιερέα λειτουργού. Να εκλείψει ευθύς αμέσως η βλάσφημη συνήθεια να εισέρχεται εντός του ιερού βήματος κάθε περιπλανώμενος και να περιφέρεται πλησίον της Αγίας Τραπέζης με αλλαχού λογισμούς και συμπεριφορές. Να εκλείψουν πάραυτα οι κουβέντες των κληρικών και λαϊκών εντός του ιερού και τα «καφενεδάκια». Δεν είναι τόπος μάζωξης το ιερό βήμα! Στην επαρχίαν όμως, κάθε παραπάνω μου αναφορά εσωκλείεται στην ποιμαντική προσέγγιση και στο «κατ΄ Οικονομίαν» της Εκκλησίας μας, κατόπιν ευλογίας του οικείου Μητροπολίτου και του ιερέως. Και επιπροσθέτως, κάκιστη συνήθεια να τοποθετούν οι ιερείς λειτουργοί κατά την τέλεση των ιερών ακολουθιών τα προσωπικά τους αντικείμενα επάνω της Αγίας Τραπέζης. Εγκύκλιοι, γυαλιά οράσεως, ρολόι και λοιπά αντικείμενα…! Δεν είναι το γραφείο μας η Αγία Τράπεζα. Είναι ο Τάφος του Χριστού μας. Ας σεβασθούμε αυτόν!

Ο ΄Αγιος Ιωάννης ο Ελεήμων" (12 Νοεμβρίου)

Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

Τσαλακωμένος εσαεί...





Το αφιερώνω σε ό,τι αγάπησα, σε ό,τι αγαπώ, σ΄εσένα!!! Τσαλακωμένος εσαεί, μπροστά σου παραδίνομαι και παραδίνω τον κόσμο μου ολόκληρο, ικανό να με κάμνει προσπαθεί η αιθελούσια εκτροπή του νοός μου σε ποδηγέτες εμπειρικούς, ως "πρέπει" και "μπορεί" θέση δεν έχουν, στάλα δε χωρούν στην αποφράζουσα επί τα υψηλά καρδιά μου!!! Και έτσι, αποκαμωμένος με τις σκέψεις μου, Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα ψελλίζω και αφήνομαι στην απεραντοσύνη των θυμησών σου! Τσαλακωμένος εσαεί, μα δε λησμόνησα θαρρώ Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα, ένα με εσέ χωρούν στον κόσμου μου, κάθε μαθές που αποτοτολμώ να ψελλίσω το όνομά σου...

Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2014

Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

Παρουσίαση του βιβλίου "Βίος Αβίωτος" του Δημητρίου Π. Λυκούδη στο σταθμό Ράδιο 1 Βόλου.

 

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014,  στην εκπομπή "Μιλάμε για το βιβλίο",  του ραδιοφωνικού σταθμού Ράδιο 1 Βόλου,  στους 102,5 Fm, (για την περιοχή της Μαγνησίας ή από το διαδίκτυο www.magnesianews.gr πατώντας Ράδιο 1 για την υπόλοιπη Ελλάδα), 10:15 -11:55, o κ. Δημήτριος Π. Λυκούδης καλεσμένος του κ. Διονύση Λεϊμονή, θα παρουσιάσει και θα μιλήσει για το βιβλίο του "Βίος Αβίωτος".


Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014

"Μπορεί κατά το Μυστήριο του Αγίου Βαπτίσματος να γίνεται ανάδοχος κάποιο μικρό παιδί ή ανήλικος;"




Η απάντηση είναι ξεκάθαρη, όχι και πάλι όχι! Το Μυστήριο του Ιερού Βαπτίσματος δεν είναι μέρος και δρώμενο ψυχαγωγίας ούτε μέσο κοινωνικής και εθιμοτυπικής προβολής. Ο ανάδοχος καλείται να είναι ¨εγγυητής¨, να δύναται να προσδώσει και να εμφυσήσει στο βρέφος τον σεβασμό, την αγάπη και την ορθή έκφραση της ορθόδοξης Πίστης. Συνήθως οι ανήλικοι, ακόμη περισσότερο τα μικρά παιδιά, δεν πρέπει ούτε να συμμετέχουν ως συν-ανάδοχοι ούτε να αποτελούν τους κυρίους αναδόχους του βρέφους, συνήθεια που κατά κόρον παρουσιάζεται τελευταία και εμπαίζει την ιερότητα του ιερού Μυστηρίου και τον ίδιο τον Κύριο Ιησού Χριστό. «Αυτός γαρ αυτού εγγυητής εις Χριστόν, ώστε τηρείν τα της πίστεως και χριστιανικώς ζην και το όνομα δε δηλοί. Ανάδοχος γαρ, εις εαυτόν οίον αναδεχόμενος»[1]. Όχι ανάδοχοι λοιπόν τα παιδιά παρά οι ενήλικες. Τώρα, κατά πόσον πολλοί ανάδοχοι ενήλικες φαντάζουν οι πλέον ακατάλληλοι σε σχέση με τα ανήλικα παιδιά, άλλη κουβέντα αυτό. Ας κρατάμε τους εκκλησιαστικούς τύπους που περιέχουν ουσία και περιεχόμενο διότι «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε».

Παραπομπές:
1.Αγίου Συμεών Θεσσαλονίκης, Περί Μυστηρίων, 61. PG 155, 213. Για την αναγκαιότητα κατηχήσεως του αναδόχου στην πρώτη Εκκλησία και την προετοιμασία του βλ., σχ., Αγίου Διονυσίου, Εκκλησιαστική Ιεραρχία, 2,5. PG 3, 396 και 7,10. PG 3, 584 και 2,7. PG 3,396, Don R. Connoly, Texts and Studies VIII, Cambriege, 1909, Αγίου Συμεών Θεσ/νίκης, Περί Μυστηρίων, 62. PG 155, 220-221, Homeleis Catechetiques de Theodore de Mopsueste, Studi et Testi No. 145, Vatican 1949, Tonneau.