ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ "ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ"

Τετάρτη, 12 Νοεμβρίου 2014

Θαλασσινός απόηχος...






Θαλασσινός απόηχος! Ανασεμιά μυρίζει, ένα με τη γεύση σου, αφρίζει, κιότεψε να ξανοιχτεί σε θάλασσες βαριές.
Λησμόνησε πως έχει καταστεί αμμουλιανός αβρός, θαλασσινός απόηχος μουντός, αλλοτινά γυρίζει,να αντρικρίσει μονομιάς ουρανοστόλιστες βραδιές, μην και σε συναντήσει ξαφνικός, αγέρας δυνατός και πίσω ναρθείς σε πείσει, αργός, νωχελικός, ωσάν τα βάθη του νοός μεταπηδήσει και δρέψει ναύματα χειρός, εσένανε ποθεί διακαώς, να σ΄αγκαλιάσει νοερώς, μην τύχει και ζητήσει!
Θαλασσινός απόηχος σβηστός, άκραιφνος και δολερός,
που ξέρει στην καταχνιά να κρύβεται σεμνός, και κάτι νύχτες-ιδού καιρός- κυλιέται να σ΄αγγίξει!

Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014

Μπορεί να χρησιμοποιείται το «ζέον» εκτός της Θείας Ευχαριστίας, όπως για ευλογία;


Η απάντηση ξεκάθαρη και πάλι, όχι! Το «ζέον», το θερμό ύδωρ που προετοιμάζει ο νεωκόρος εντός του ιερού βήματος, περίπου την ώρα που απαγγέλεται το Σύμβολον της Πίστεως[Πιστεύω], το αναμιγνύει ο λειτουργός ιερέας ή αρχιερεύς εντός του Αγίου Ποτηρίου, μετά ασφαλώς τον μελισμό του Αγίου Άρτου. Απαγορεύεται αυστηρά κάθε χρήση και αναφορά του εκτός από αυτή την αποκλειστική , εντός της Θείας Ευχαριστίας , λειτουργία του. «Ου χρη άνευ θερμού λειτουργήσαι πρεσβύτερον, ει μη κατά πολλήν περίστασιν και ει ουδαμώς ευρίσκεται θερμόν» [13ος κανών του αγίου Νικηφόρου του Ομολογητού]. Απαγορεύεται και πάλιν αυστηρά να δίδεται «ευλογίαν» από κληρικούς. Εάν δε υποπέσει στην αντίληψή μας κάτι παρόμοιον, αυτομάτως να ενημερώνεται ο οικείος Επίσκοπος για τα περαιτέρω! Το ζέον ύδωρ συμβολίζει την κάθοδον του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία και ωσαύτως και εμείς θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε την ιερή ετούτη στιγμή με σεβασμό και δέος! Ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας σημειώνει πολλά επ΄αυτού, άκρως κατατοπιστικά.

Δημητρίου Π. Λυκούδη

Επιτρέπεται να εισέρχονται οι λαϊκοί [άνδρες] εντός του ιερού βήματος;



Η απάντηση είναι πως δεν επιτρέπεται. Όπως και στις γυναίκες, έτσι και στους άνδρες δεν είναι επιτρεπτό να εισέρχονται εντός του ιερού βήματος. Σε αυτό εισέρχονται μόνον οι ιερείς και οι διάκονοι, καθώς και ο επίσκοπος. Οι ιεροψάλτες εισέρχονται μόνον εις το διακονικόν για να ενδυθούν το εξώρασο και επιστρέφουν πάλιν στο ανάλογιον, εφόσων πρώτα «πάρουν καιρό» δια μετανοίας εις τον προεστώτα ιερέα και τούς ευλογήσει το ράσο. Μόνον ο νεωκόρος, ο οποίος είναι και επιφορτισμένος δια την διακονίαν αυτήν επιτρέπεται να κινείται εντός του ιερού βήματος, καθώς και τα μικρά παιδιά που διακονούν, πάντοτε κατόπιν ευλογίας του ιερέα λειτουργού. Να εκλείψει ευθύς αμέσως η βλάσφημη συνήθεια να εισέρχεται εντός του ιερού βήματος κάθε περιπλανώμενος και να περιφέρεται πλησίον της Αγίας Τραπέζης με αλλαχού λογισμούς και συμπεριφορές. Να εκλείψουν πάραυτα οι κουβέντες των κληρικών και λαϊκών εντός του ιερού και τα «καφενεδάκια». Δεν είναι τόπος μάζωξης το ιερό βήμα! Στην επαρχίαν όμως, κάθε παραπάνω μου αναφορά εσωκλείεται στην ποιμαντική προσέγγιση και στο «κατ΄ Οικονομίαν» της Εκκλησίας μας, κατόπιν ευλογίας του οικείου Μητροπολίτου και του ιερέως. Και επιπροσθέτως, κάκιστη συνήθεια να τοποθετούν οι ιερείς λειτουργοί κατά την τέλεση των ιερών ακολουθιών τα προσωπικά τους αντικείμενα επάνω της Αγίας Τραπέζης. Εγκύκλιοι, γυαλιά οράσεως, ρολόι και λοιπά αντικείμενα…! Δεν είναι το γραφείο μας η Αγία Τράπεζα. Είναι ο Τάφος του Χριστού μας. Ας σεβασθούμε αυτόν!

Ο ΄Αγιος Ιωάννης ο Ελεήμων" (12 Νοεμβρίου)

Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου 2014

Τσαλακωμένος εσαεί...





Το αφιερώνω σε ό,τι αγάπησα, σε ό,τι αγαπώ, σ΄εσένα!!! Τσαλακωμένος εσαεί, μπροστά σου παραδίνομαι και παραδίνω τον κόσμο μου ολόκληρο, ικανό να με κάμνει προσπαθεί η αιθελούσια εκτροπή του νοός μου σε ποδηγέτες εμπειρικούς, ως "πρέπει" και "μπορεί" θέση δεν έχουν, στάλα δε χωρούν στην αποφράζουσα επί τα υψηλά καρδιά μου!!! Και έτσι, αποκαμωμένος με τις σκέψεις μου, Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα ψελλίζω και αφήνομαι στην απεραντοσύνη των θυμησών σου! Τσαλακωμένος εσαεί, μα δε λησμόνησα θαρρώ Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα, ένα με εσέ χωρούν στον κόσμου μου, κάθε μαθές που αποτοτολμώ να ψελλίσω το όνομά σου...

Κυριακή, 9 Νοεμβρίου 2014

Παρασκευή, 7 Νοεμβρίου 2014

Παρουσίαση του βιβλίου "Βίος Αβίωτος" του Δημητρίου Π. Λυκούδη στο σταθμό Ράδιο 1 Βόλου.

 

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014,  στην εκπομπή "Μιλάμε για το βιβλίο",  του ραδιοφωνικού σταθμού Ράδιο 1 Βόλου,  στους 102,5 Fm, (για την περιοχή της Μαγνησίας ή από το διαδίκτυο www.magnesianews.gr πατώντας Ράδιο 1 για την υπόλοιπη Ελλάδα), 10:15 -11:55, o κ. Δημήτριος Π. Λυκούδης καλεσμένος του κ. Διονύση Λεϊμονή, θα παρουσιάσει και θα μιλήσει για το βιβλίο του "Βίος Αβίωτος".


Τετάρτη, 5 Νοεμβρίου 2014

"Μπορεί κατά το Μυστήριο του Αγίου Βαπτίσματος να γίνεται ανάδοχος κάποιο μικρό παιδί ή ανήλικος;"




Η απάντηση είναι ξεκάθαρη, όχι και πάλι όχι! Το Μυστήριο του Ιερού Βαπτίσματος δεν είναι μέρος και δρώμενο ψυχαγωγίας ούτε μέσο κοινωνικής και εθιμοτυπικής προβολής. Ο ανάδοχος καλείται να είναι ¨εγγυητής¨, να δύναται να προσδώσει και να εμφυσήσει στο βρέφος τον σεβασμό, την αγάπη και την ορθή έκφραση της ορθόδοξης Πίστης. Συνήθως οι ανήλικοι, ακόμη περισσότερο τα μικρά παιδιά, δεν πρέπει ούτε να συμμετέχουν ως συν-ανάδοχοι ούτε να αποτελούν τους κυρίους αναδόχους του βρέφους, συνήθεια που κατά κόρον παρουσιάζεται τελευταία και εμπαίζει την ιερότητα του ιερού Μυστηρίου και τον ίδιο τον Κύριο Ιησού Χριστό. «Αυτός γαρ αυτού εγγυητής εις Χριστόν, ώστε τηρείν τα της πίστεως και χριστιανικώς ζην και το όνομα δε δηλοί. Ανάδοχος γαρ, εις εαυτόν οίον αναδεχόμενος»[1]. Όχι ανάδοχοι λοιπόν τα παιδιά παρά οι ενήλικες. Τώρα, κατά πόσον πολλοί ανάδοχοι ενήλικες φαντάζουν οι πλέον ακατάλληλοι σε σχέση με τα ανήλικα παιδιά, άλλη κουβέντα αυτό. Ας κρατάμε τους εκκλησιαστικούς τύπους που περιέχουν ουσία και περιεχόμενο διότι «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε».

Παραπομπές:
1.Αγίου Συμεών Θεσσαλονίκης, Περί Μυστηρίων, 61. PG 155, 213. Για την αναγκαιότητα κατηχήσεως του αναδόχου στην πρώτη Εκκλησία και την προετοιμασία του βλ., σχ., Αγίου Διονυσίου, Εκκλησιαστική Ιεραρχία, 2,5. PG 3, 396 και 7,10. PG 3, 584 και 2,7. PG 3,396, Don R. Connoly, Texts and Studies VIII, Cambriege, 1909, Αγίου Συμεών Θεσ/νίκης, Περί Μυστηρίων, 62. PG 155, 220-221, Homeleis Catechetiques de Theodore de Mopsueste, Studi et Testi No. 145, Vatican 1949, Tonneau.

Τρίτη, 4 Νοεμβρίου 2014

"Οι Άγιοι Γαλακτίων και Επιστήμη" (5 Νοεμβρίου)

"Διάλογος με τους νέους [5]" (εκπομπή)


(ακούστε εδώ)



Θέματα εκπομπής:

1.Ασπασμός των ιερών εικόνων. Πότε πρέπει να ασπαζόμαστε τις ιερές εικόνες κατά τη διάρκεια της Θειας Λειτουργίας;

2.Είναι καλό να σιγοψέλνει ο πιστός με τον ιερές και τον ψάλτη;

3.Είναι καλή η συνήθεια να διαβάζουμε το ψαλτήρι;

4.Γάμος ορθοδόξου με μη ορθοδόξου.

5.Ιερά Άμφια.

6.Η γλώσσα των ιερών κειμένων στη Θεια Λειτουργια.

7.Υπάρχει διάβολος; 
 

"Διάλογος με τους νέους [4]" (εκπομπή)

 (ακούστε εδώ)




Θέματα εκπομπής:

1.Καθόμαστε την ώρα της Θειας Ευχαριστίας;

2.Υπάρχει κοσμίκευση στον ορθόδοξο μοναχισμό;

3.Προηγμένες και παράλογες παρεμβάσεις στα μοναστήρια.

4.Κάθε πότε μπορώ να διαβάζω τους χαιρετισμούς της Θεοτόκου;

5.Η εκκλησία είναι συντηρητική;

6.Συμβαδίζει η πνευματική ζωή και το διαδίκτυο;

7.Παρουσία γονέων μέσα στα αντρόγυνα

8.Ύπαρξη τύχης και μοίρας.

9.Συχνές επισκέψεις στο κοιμητήριο μετά τον θάνατο ενός νεαρού φίλου μου.

10.Κατάκριση

Εργογραφία - Δημοσιεύσεις Δημητρίου Π. Λυκούδη, Οκτώβριος 2014:



1. "Η Εμφυτοκρατία των Χριστιανών",
άρθρο στο περιοδικό ¨Άξιον Εστί¨ του Ι. Ναού Αγίου Ελευθερίου Αμαρουσίου , τεύχος 21, Σεπτέμβριος-Νοέμβριος 2014 [Αναδημοσίευση],
 
2. "Χώρα νυχθημερόν ευλογούσα το όνομα Κυρίου",
στη ηλεκτρονική σελίδα, Θεολογικό Αναλόγιο.
 
3. "Σούροπο στη Σιμωνόπετρα",
στο blog, Δημήτρης Λυκούδης
 
4. "Οδοιπορικό στην Αθωνική Γη",
στην ηλεκτρονική σελίδα, Θεολογικό Αναλόγιο
 
5. "Κρίμα στον ΄Ανθρωπο",
στην ηλεκτρονική σελίδα, Θεολογικό Σπουδαστήριο.
 
6. "Μια βραδυά στις Καρυές Α΄",
στο blog, Δημήτρης Λυκούδης.
 
7. "Μια βραδυά στις Καρυές Β΄",
στο blog, Δημήτρης Λυκούδης.
 
8. "Η Δυναστεία του Μεγάλου Θεοδοσίου [379 – 457 μ.Χ.]",
στην ηλεκτρονική σελίδα,  Θεολογικό Σπουδαστήριο.
 
9. "Περί ωφελείας της εκ της φυγής του κόσμου",
στην ηλεκτρονική σελίδα, Θεολογικό Αναλόγιο.

Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου 2014

Παρουσίαση του βιβλίου "Βίος Αβίωτος" του Δημητρίου Π. Λυκούδη στο σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος.

  "ΒΙΟΣ ΑΒΙΩΤΟΣ"

 
Την Δευτέρα 03 Νοεμβρίου, στην εκπομπή "Απόγευμα" του ραδιοφωνικού σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος , στους 89, 5 Fm, 19:10 - 19:30, με τον δημοσιογράφο κ. Αντώνη Γιαννακόπουλο, ο κ. Δημήτρης Π. Λυκούδης θα παρουσιάσει και θα μιλήσει εν συντομία για το πόνημά του "Βίος Αβίωτος". 

Κυριακή, 2 Νοεμβρίου 2014

Οι Εκπομπές της εβδομάδος 03/11/2014 - 08/11/2014






Α. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: "Ευθανασία και Ορθόδοξη Πιστη" (Ε)
(Προσκεκλημένος ομιλητής ο κ. Γεώργιος Μανώλης, πτ. Θεολογίας και υπ. διπλωματούχος master Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών),

Β. ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ: " Διάλογος με τους νέους (Ε΄)"
(Δημήτριος Π. Λυκούδης),

Γ. ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ: "Άγιοι Γαλακτίων και Επιστήμη" (05/11)
(Δημήτριος Π. Λυκούδης).


Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου 2014

Ομιλίες του Δημητρίου Π. Λυκούδη στην Ι.Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας την Κυριακή 02 Νοεμβρίου 2014

 
 
 Την Κυριακή 02 Νοεμβρίου 2014, ο κ. Δημήτρης Λυκούδης προσκεκλημένος του Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Αιτωλικού, της Ι.Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, θα ομιλήσει ορθοδόξως ως κάτωθι:

Α. 09:30 - 09:45, κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας στον ιερό Ναό, αναλύοντας το ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής,

Β. 10:45 - 12:00, στο πνευματικό κέντρο του ιερού ναού, θα αναπτύξει το θέμα: "Ενορία, το ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας",

Γ. 18:00 - 19:30, στο πνευματικό κέντρο και πάλι του ιερού ναού, θα ομιλήσει για τους νέους με θέμα: "Η Αδιάλειπτη νηστεία και ο καλός λογισμός", παρουσία του ιεροκήρυκος της Ι.Μητροπόλεως π. Παύλου Ντανά.

Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2014

Βραδυνή προσευχή




Η νυχτερινή προσευχή παρομοιάζει με τη νυχτερινή και απαλή ψιλοβροχή. 
Επιφέρει την αυτή δροσιά εις τον κήπον τον πνευματικόν.
Τούτου ένεκα, ο πιστός, ο προσευχόμενος πιστός, εκάστην φοράν, μεσούσης της νυχτός, δυν-δημιουργός "τυγχάνει" Αυτού του Πατρός των Φώτων, συντελεί σιωπηρά και συνέχει στην πνευματική συνοχή του επιγείου στερεώματος καθ΄ότι αντιστρατεύεται της χορείας των δαιμόνων και εμποδών ποιεί δια της ικετευτικής προσευχητικής παρουσίας του των έργων αυτών και των ομοίων των.
Εισέτι, ως διδάσκει η Αγιοπατερική ημών γραμματεία,ένα κομποσχοίνι επιφασκούσης της νυχτός πλείων αυτού καταγράφεται εις τα Ουράνια δώματα,ουχί δε ως διαφορετικής ικεσίας από την μεσημβρινήν ή της καθ΄εσπέρας,αλλ΄ ως κρούση από δυνάμεως εις δύναμιν σε αυτόν τον παμμίαρον χορόν των δαιμόνων.
Τουναντίον, οι Άγιοι Πατέρες ηγάπησαν το σκοτάδι της νυκτός καθώς ταυτό παρείχε και παρέχει με τον πλέον δυνατόν και καλλιεπέστατον τρόπον, προσδίδει προανάχωμα αυτοσυγκέντρωσης και αυτο-μόνωσης, άνευ χρείαν περισσότερης ησυχίας ή και τεχνητής παραμυθίας επί τη επιτεύξη αυτού.
Η νυχτερινή προσευχή και δη η αδιάκοπη μονολόγιστη ευχή του Ιησού προσδίδει λαμπροφόρον μέθεξην εις τον προσευχόμενον,αρχικώς επειδή επιστρατεύει το πνευματικόν φιλότιμον προς αρρωγήν θεάρεστου πνευματικού σκοπού,ως εστίν η προσευχή, και πάλιν ένεκα αυτής της ησυχίας,καθώς ως διδάσκουν οι Πατέρες, "κατά τη διάρκεια της νυκτός οι Ουρανοί προσπίπτουν,διαστέλλονται και πλησιάζουν τον άνθρωπον".
Προσεύχεσθε λοιπόν και γρηγορείτε, Ιδού νυν καιρός.

Τρίτη, 28 Οκτωβρίου 2014

Επιτρέπεται να δίνουμε δυο ονόματα κατα τη διάρκεια του Μυστηρίου του Βαπτίσματος;

 


   Είναι μια συνήθεια που εσφαλμένα έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια. Οι γονείς, ένεκα κοινωνικών και προσωπικών κινήτρων, ονοματίζουν τα παιδιά με δυο όνοματα, χωρίς να αντιλαμβάνονται στην πράξη οτι με την κίνηση τους αυτή, προσβάλουν τους Αγίους, τα ονόματα των οποίων επικαλούνται και, εμμέσως, εμπαίζουν το Μυστήριο. Η ονοματοδοσία έχει σκοπό να παρακινήσει τον νεοβαπτισμένο να ομοιάσει και να μιμηθεί τις αρετές του Αγίου που φέρει το όνομα. Αρκεί λοιπόν ένας ΄Αγιος, ένα όνομα, φθάνει το τελευταίο να είναι ορθόδοξο.

Τα βαπτιστικά ρούχα κατά τη διάρκεια του βαπτίσματος πρέπει να είναι λευκά;

 


Τα βαπτιστικά ρούχα επιβάλλεται να είναι λευκά.Το λευκό χρώμα συμβολίζει την αγνότητα της ψυχής και του σώματος κι ένα περισσότερο, το βρέφος που έχει χριστεί και βαπτισθεί στο όνομα της Παναγίας Τριάδος,συγκεντρώνει με την αγνότητα του κάθε ευλογία και χάρη του Παναγίου Πνεύματος. Ας μην ξεχνάμε, οτι το βαπτσμένο βρέφος είναι εν δυνάμει ΄Αγιος και ουρανοπολίτης της Βασιλείας του Θεού. Μόνο λέυκα ρούχα λοιπόν και προσοχή στους βαπτιστικους Σταυρούς και στις λαμπάδες. Η Βάπτιση είναι μυστήριο, ουχί θεατρικό δρώμενο.

Η Αγία Αναστασία η Ρωμαία (29 Οκτωβρίου)